زمزمه ها از احتمال توافق در وین


زمزمه ها از احتمال توافق در وین

خبرگزاری تسنیم: مذاکرات هسته‌ای با نزدیک شدن به ۱۶ تیرماه پس از یک هفته تمدید از ۱۰ تیر به روزهای پایانی خود رسیده است.

زمزمه ها از احتمال توافق طی ساعات آینده حکایت دارد هرچند سیدعباس عراقچی در مصاحبه شنبه شب خود تاکید کرد که ایران محدود در زمان نیست و به دنبال توافق خوب است و چنانچه  به خواسته خود در توافق نرسد ترجیح می دهد دست خالی به تهران بازگردد. بی بی سی نیز گزارش داد که خبرنگاران در شرایط شمارش معکوس برای اعلام توافق به سر می برند. در پنجمین روز از وقت اضافه مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا 3 بار روبه روی هم نشستند تا برای دوازدهمین بارطی این دوره مذاکرات  با یکدیگر دیدار کرده باشند.معاونان وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی هم تا بامداد دیروزبا هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای پاک کردن متن توافق و ضمائم از پرانتز ها مذاکره داشتند.بحث همزمانی یا اقدامات متناظر از جمله موضوعاتی است که اختلاف بر سر آن کماکان به قوت خود باقی است. دیروز همچنین اعلام شد که همزمان با شب قدر، مذاکرات برگزار نمی شود و اعضای تیم هسته ای در مراسم احیای مرکز اسلامی امام علی (ع) وین شرکت می‌کنند.  دیروز همه وزرای 1+5 نیز خود را به وین رساندند (البته به جز چین که امروز می رسد) و  قرار است امروز دیدار وزرای 1+5 برگزار شود. به گفته رسانه ها این مسئله  نشان می‌دهدکه  مذاکرات وارد مرحله حساسی شده است وتنها چند گام با توافق نهایی فاصله داریم.محمد نهاوندیان مسئول دفتر رئیس جمهورهم  که روز جمعه به وین رفته بود، به تهران بازگشت.گفته می‌شود مهمترین دلیل حضور نهاوندیان  که خود یکی از تجار تهران است،مشارکت وی در مباحث مربوط به لغو تحریم‌های اقتصادی و جزئیات آن بوده است.

همزمان،خبرگزاری ها بازهم با خوشبینی نسبت به نتیجه مذاکرات مدعی توافق طرفین در برخی مسائل شدند.شبکه خبری روسیا الیوم در خبری فوری به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که  ایران و 1+5 درباره اراک و فردو به توافق نهایی رسیدند. رویترز هم طی خبری اعلام کرد: طرفین به توافق اولیه درباره لغو تحریم‌های آمریکا و اروپا دست یافته‌اند اما هنوز به مکانیزمی برای لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نرسیده‌اند. پیشتر نیزخبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اعلام کرده بود که  ایران و قدرت های جهانی به توافقی غیرقطعی برای برگشت پذیری تحریم‌ها به عنوان بخشی از توافق هسته ای رسیده اند.با این حال،سی ان ان به نقل از یک دیپلمات ایرانی از باقی بودن سوالاتی درباره تحریم ها در گفتگوهای هسته‌ای به منظور حصول توافق نهایی تاکید کرد. نیویورک تایمز نیز نوشت :«اینکه آژانس بتواند مسائل (پی‌ام‌دی) را تا پایان سال حل و فصل کند، محل شک و شبهه است وبعید به نظر می رسد».یک منبع آگاه نیز در وین گفت که مذاکرات ممکن است تا نهم جولای(پنجشنبه هفته جاری) تمدید شود.به گزارش انتخاب، وی با اشاره به اختلافات باقی مانده در مذاکرات گفت: برخی مسائل مربوط به تحریم ها و قطعنامه شورای امنیت دو اختلافی هستند که وزرای خارجه باید در مورد آن‌ها تصمیم گیری کنند.

نگرانی نتانیاهو از احتمال لغو تحریم‌های ایران

این درحالی است که نتانیاهونخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که می توان گفت نخستین موضع گیری رسمی اش در این دور از مذاکرات است،در جلسه هفتگی کابینه این رژیم گفت: مذاکرات ایران یک دستاورد به شمار نمی‌رود بلکه یک شکست است. زیرا امتیازاتی که به ایران داده شده درحال افزایش است.وی در ادامه گفت: این یک توافق بد و حتی بدتر از توافق با کره شمالی است و به دستیابی ایران به بمب های بسیار زیادی منتهی خواهد شد.

کری:پیشرفت کردیم اما اختلافات باقی است

در عین حال آمریکا همچنان به دنبال زیاده خواهی است. به گزارش بی بی سی ،جان کری که دست به عصا در مقابل هتل محل مذاکرات در برابر خبرنگاران حاضر شده بودگفت:در چند روز اخیر در مذاکره با ایران پیشرفت های واقعی به دست آمده و هرگز تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده ایم اما تأکید کرد که بعضی اختلافات جدی هنوز باقی است وما هنوز آنجایی که باید باشیم نیستیم. وی در عین حال مدعی شد اگر "توافق خوب" به دست نیاید و ایران سماجت کند، آمریکا آماده است که مذاکرات را ترک کند. این اظهارات کری البته به نوعی توسط اشتاین مایر وزیرخارجه آلمان نیز تکرار شد. به گزارش تسنیم وی با بیان این که به دنبال توافق با ایران به هر قیمتی نیستیم گفت: ایران هم اجازه ندارد نظارت بر مراکز نظامی خود را از نظارت‌های توافق نهایی حذف کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon