شایسته سالاری اساسی‌ترین خواسته علی (ع) از مسلمانان است

شایسته سالاری اساسی‌ترین خواسته علی (ع) از مسلمانان است

خبرگزاری تسنیم: نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: مدیریت منابع انسانی و شایسته سالاری بزرگترین و اساسی‌ترین خواسته علی(ع) از مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی در شب 21 رمضان در مراسم شب قدر با اشاره به رفتارهای سیاسی و اجتماعی حضرت علی (ع) قبل  و بعد از خلافت اظهار داشت: حسن و نشانه بزرگ مدیریت آن حضرت این است که هیچ وقت نخواست با ظلم به حقوق دیگران عقل را اقامه کند و معتقد بودند با خیانت نمی‌توان امانتداری کرد.

وی با بیان اینکه رفتارهای حضرت علی (ع) ناشی از مالکیت بر نفس و مبارزه با قوای نفسانی بود، افزود: با وجود اینکه استثنایی‌ترین قدرت در اختیار حضرت علی (ع) بود ولی هیچ وقت از آن برای دستیابی به خواسته‌های خود استفاده نکردند و می‌گفتند محال است دین خود را به صلاح دنیا فاسد کنم.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: از خواسته خود گذاشتن و ترجیح دادن صلاح دین به صلاح دنیوی حریّتی می‌خواهد که صاحب چنین حریتی تنها حضرت علی (ع) است و از این رفتار باید درس گرفت.

عاملی داشتن این چنین فکر و دل بزرگ را از زبان خود حضرت علی (ع) معنا کرد و گفت: آن حضرت به 5 قسم اخلاقی خود در نهج البلاغه اشاره کرده‌اند که مشخص بودن حق از زمان تشخیص بدون راه دادن هیچ شک و شبهه به آن، جاده حق بودن و خارج نشدن از این جاده در هر موقعیت و گرفتاری‌ها و گول نزدن و گول نخوردن از دیگران و عدم توجیه خیانت حتی در مسائل جزئی از بارزترین ویژگی‌های رفتاری و کلامی امام علی (ع) است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این رفتارهای نهایت یقین و انتخاب صحیح مسیر توسط آن حضرت را نشان می‌دهد، اظهار کرد: این رفتار و کردار علی (ع) درس بزرگی برای ماست که مجوز نداریم اگر جامعه فاسد باشد ما نیز فاسد شده و بر خود و حقوق دیگران خیانت کنیم که این کار با منطق علی سازگار نیست.

آیت‌الله عاملی افزود: علی (ع) با وجود اصرار اطرافیان افرادی چون طلحه و زیبر که از یاران پیامبر (ص) در صحنه‌های حساس نظامی بودند کنار گذاشت و اعلام کرد آنها به خاطر صلاح دنیوی خود ریاست طلبی می‌کنند پس لایق پست و مقام و مدیریت نیستند.

تفسیر درستی را از علی (ع) بیاموزیم

آیت‌الله عاملی با بیان اینکه رفتارهای علی (ع) بر پایه اصول و دین و تقوا بود افزود: طبیعی است در دورانی که تزویر و حیله همه جا را گرفته فردی که براساس دین و تقوا عمل کند عمر حکومتش کم خواهد بود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه جامعه آن زمان با افکار علی (ع) غریب بود و موج جامعه را به سمت دیگری می‌برد آن حضرت یک ذره تردید به خود راه ندادند و برای پیاده کردن جامعه نبوی تلاش کردند و حتی حاضر به کشته شدن 17 هزار جمعیت در جنگی چون جمل شدند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به عملکرد علی (ع) بعد از بدست گرفتن حکومت گفت: کسر کردن امتیاز اشراف و بخشیدن به بیت المال و عزل کردن استانداران و افراد نالایق نخستین کاری بود که آن حضرت در جهت اصلاح امور و وا پس گیری حق مظلوم از ظالم انجام داد و درستی را در حکومتش تفسیر کرد.

عاملی تصریح کرد: قلم می‌خواهد که این نوع رفتار و حکومت داری علی (ع) را بنویسد و به جهان و نسل های امروز و آینده اعلام کند که آن حضرت همیشه صلاح دین اسلام را انتخاب کرد و اجازه نداد خودخواهی وارد مدیریتش شود.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: جز به جز رفتارهای علی (ع) باید تفسیر شود تا نسل آینده مشابه سیره آن حضرت عمل کنند، چرا که هدف از آمدن به مراسم شب قدر و نشستن در مجالس دینی  فهم و الگوگیری از رفتارهای اخلاقی و اجتماعی علی (ع) است، چرا که ایشان نیز از ما سنخیت رفتاری می‌خواهد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: از خداوند متعال بخواهیم که به تمام زیبایی ها و کرامت علی (ع) لبیک بگوییم و هر جا گام می گذاریم از اداره و بازار گرفته تا پست های بالا رفتار علی گونه داشته باشیم و با حق و درستی با مقصد نهایی برسیم.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon