سکوت بانوی بهداشت جهان درباره یک زورگویی‌ بین‌المللی

سکوت بانوی بهداشت جهان درباره یک زورگویی‌ بین‌المللی

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان بهداشت جهانی در مقابل مطرح شدن یک چالش و زورگویی رایج در دنیا سکوت اختیار کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، مارگارت فونگ فوچان رئیس هنگ کنگی سازمان بهداشت جهانی که طی سفری به ایران در صدر خبرهای حوزه سلامت کشور قرار گرفت، به عنوان بالاترین مقام بهداشتی جهان است که پس از یک دهه به ایران سفر می‌کند و به نوعی از زمان فشارهای غرب به ایران و آغاز تحریم‌های که اکثر مسئولان جهانی نسبت به ایران بی مهری کردند چنین سازمان‌های نیز آنطور که باید و شاید براساس اساسنامه و قوانینی که داشتند عمل نکردند.

براین اساس سازمان بهداشت جهانی (WHO) یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد است که نقش مرجعیت سازمان دهنده بر بهداشت جامعهٔ جهانی را ایفا می‌کند. این آژانس در 9 آوریل سال 1948 در ژنو (واقع در سوییس) تأسیس شد، در اساسنامهٔ سازمان بهداشت جهانی دستیابی مردم به بیشترین سطح سلامت قید شده است و وظیفهٔ اصلی این سازمان مبارزه با بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های مسری شایع و ارتقاء سلامت عمومی مردم جهان است و به گفته فوچان رئیس کنونی سازمان بهداشت جهانی؛ این سازمان بدون تبعیض نسبت به نژاد، مذهب و ملیت برای سلامت مردم جهان تلاش می‌کند کما اینکه اظهارنظرهای رئیس هنگ کنگی این سازمان کمی برای مردم ایران ناملموس بود زیرا طی سالهای اخیر به خصوص دو سال گذشته ایرانیان در برخی مواقع بسیار از کمبود دارو رنج بردند.

براین اساس خانم فوچان که طی بازدید از ایران برنامه‌های مفصلی نیز برایش تدارک دیده شده است در نخستین نشست خبری در مقابل رسانه‌های ایرانی حاضر شد، ولی به جز دو سئوال، تمام سئوالاتی که از وی باید پرسیده می‌شد از قبل تهیه شده بود، یعنی وزارت بهداشت از قبل 15 تا 16 سؤال آماده و در اختیار خبرنگاران گذاشته بود تا آنها در زمان بسیار محدود که آن زمان نیز تقلیل یافت از رئیس بهداشت جهانی سؤالات فیلتر شده را بپرسند و دلیل این کار را نیز عرف جلسه خبری و رسانه ای نبودن خانم فوچان عنوان می‌کردند.

در نهایت با گزینش خبرنگاران برای پرسش از رئیس هنگ کنگی سازمان بهداشت جهانی، 95 درصد رسانه‌ها براساس توصیه‌های که به آنان شده بود فقط سؤالات تعیین شده را پرسیدند و فقط دو سؤال خارج از برگه سؤالات سفارشی از رئیس بهداشت جهانی پرسیده شد که واکنش خاص خانم چشم بادامی را در بر داشت.

براین اساس یکی از خبرنگاران سؤالی درباره مشکل تحریم‌ها بر بیماران ایرانی در عرصه دارو پرسید که خانم فوچان پاسخ دیپلماتیکی را عنوان کرد و پاسخ داد: من به کشورهای دیگر هم رفته‌ام و مسائل مشابه به دلیل تحریم‌ها را شاهد بودیم. سازمان جهانی بهداشت به صراحت اعلام کرده که سلامتی حق همه مردم است. این موضوع در اساسنامه سازمان جهانی بهداشت نیز آمده است. دارو هم یک مساله جهانی است و حق دسترسی به دارو نباید از هیچ‌کسی در هیچ جای دنیا گرفته شود. بنابراین هرکاری که از دستمان بر بیاید در این باره انجام می‌دهیم.

بنابراین در سؤال بعدی و با توجه به نزدیکی نوع سؤال خبرنگار تسنیم با رسانه قبلی، از رئیس سازمان بهداشت جهانی این سؤال مطرح شد که چرا سازمان بهداشت جهانی در روزهای سخت همراه کشورهای مانند ایران که تحریم می‌شوند نیست، و این درحالیست که به گفته خانم فوچان که اعتراف کردند از پیشرفت‌های ایران در حوزه سلامت نیز متعجب بودند، دستاوردهای حوزه سلامت با تلاش برخی مسئولان دلسوز و رنج مردم در شرایط سخت به دست آمده است؛ بنابراین این مسئله مطرح شد که آیا سازمان بهداشت جهانی تدبیری برای مقابله با کشورهای به اصطلاح ابر قدرت جهان برای اینگونه رفتارهایشان دارد؟ که رئیس چشم بادامی سازمان بهداشت جهانی فقط به سکوتی معنادار اکتفاء کرد.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon