فرانسه خواهان از سرگیری تجارتی است که در ایران رها کرده بود

فرانسه خواهان از سرگیری تجارتی است که در ایران رها کرده بود

خبرگزاری تسنیم: نائب رئیس کمیسیون امور خارجی سنای فرانسه عنوان داشت که ما موضوعات فی‌مابین خود را با ایران حل و فصل کرده‌ایم و خواهان حرکت روبه‌جلو و از سرگیری چیزی هستیم که رها کرده بودیم.

ناتالی گوله سناتور فرانسوی، نائب رئیس کمیسیون امور خارجی و رئیس کمیسیون تحقیق در مورد شبکه‌های تروریستی تکفیری در سنای این کشور در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به سفر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به ایران گفت: «وی هم‌اکنون سکان‌دار گسترش روابط دوجانبه در هر جایی (حوزه‌ای) است که فرانسه احتمالا بتواند چیزی بیش از هر کشور دیگری ارائه کند». در ادامه متن این گفتگو ارائه شده است:

تسنیم: اینگونه پنداشته شده می‌شود که موضوع «تجارت» احتمالا اولویت و هدف اصلی دیدار وزیر خارجه فرانسه از ایرا استن، اما به غیر از این چه موضوعات دیگری ممکن است از سوی وی در تهران مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار بگیرد؟

گوله: اجازه دهید فراموش نکنیم که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به عنوان یک فرمان اجرایی از سوی بیل کلینتون، رئیس جمهوری آمریکا و در ماه می سال 1995 و برای آرام کردن لابی آیپک آغاز شد و سپس توسط قانون تحریم‌های ایران و لیبی در آگوست 1996 توسعه یافت. تا آن موقع این یک مشکل بین ایالات متحده و ایران بود و اروپا در آن دخالت و مشارکتی نداشت. همزمان با گسترش لابی و فشار ایالات متحده برای کشاندن این موضوع به شورای امنیت که به صدور قطعنامه 1747 این شورا در سال 2007 منجر شد، فرانسه نیز همانند دیگر کشورهای اروپایی به این ماجرا کشانده شد. اعضای سازمان ملل و اغلب اروپایی‌ها به پذیرش این قطعنامه رأی دادند، که تا حد زیادی به علت رفتار ایران طی 8 سال ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بود. انتخاب رئیس جمهوری حسن روحانی یک فرصت جدید را برای دنیا فراهم کرد تا نگاهی تازه به کلیت این موضوع بیاندازد که به برنامه اقدام مشترک (توافق موقت ژنو) در ماه نوامبر سال 2013 منجر شد. دنیا خواهان انجام چیزی در مورد ایران بود اما فاقد هماهنگی برای رسیدگی به این موضوع، عمل در راستای تعهدات بین‌المللی و منطقه‌ای و منافع تک تک کشورهای 1+5 بود. با پیشرفت مذاکرات، این موضوعات مورد رسیدگی قرار گرفته و در برخی موارد این کشورها به صورت پلیس خوب و پلیس بد به نظر آمدند. فرانسه در (دوران) غیبت ایران از جامعه جهانی یک تعهد منطقه‌ای ایجاد کرد که قبل از در پیش گرفتن مراحل دیگر باید به آن پایبند می‌ماند. فرانسه لازم است تا روابط خود را با ایران از جایی آغاز کند که رها شده بود. این موضوع باید برای شرکایمان همچنین ایرانی‌ها مشخص شود که ما پیوندهای فرهنگی و اقتصادی خود را (با ایران) برای سال‌هایی طولانی توسعه داده‌ایم، بسیار پیشتر از دیگر شرکایمان. ما خود را در این تقاطع می‌بینیم جایی که به عنوان یک شریک قدیمی اختلافات فی‌مابین را حل کرده و هم‌اکنون حاضریم کمک و یاری خود را ارائه کنیم، احتمالا با سرعتی بیشتر برای توسعه ایران و امنیت منطقه‌ای.

تسنیم: اخیرا، معاون صدراعظم آلمان از ایران خواست تا به عنوان پیش‌شرط تقویت روابط با اروپا، اسرائیل را به رسمیت بشناسد، امری که به شدت از سوی مقامات ایرانی رد شد، در این وضعیت آیا شما فکر می‌کنید که طرح چنین پیش‌شرط‌هایی می‌تواند مفید باشد؟

گوله: من در این امر شک دارم که فرانسه خواهان این باشد که بهبود روابط با اسرائیل را به عنوان پیش‌شرط یا حتی یک شرط ضمنی برای توسعه روابط دوجانبه خود با ایران مطرح کند.

تسنیم: در پی نهایی شده توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران، فابیوس در سخنانی گفته بود که دو کشور (ایران و فرانسه) باید روابط عادی خود را از سر بگیرند، از نظر دولت فرانسه چه نوع روابطی به عنوان «عادی» در نظر گرفته می‌شوند؟

گوله: همانگونه که پیشتر اشاره کردم، من بر این باورم که ما موضوعات فی‌مابین خود را با ایران حل و فصل کرده‌ایم و خواهان حرکت روبه‌جلو و از سرگیری چیزی هستیم که رها کرده بودیم، احتمالا با سرعتی بیشتر.

تسنیم: طی 22 ماه مذاکرات ایران و گروه 1+5، و در فضای رسانه‌ای داخلی ایران، مواضع فرانسه به عنوانی یکی از خصمانه‌ترین موضع‌گیری‌ها علیه ایران به تصویر کشیده شده است، با توجه به این موضوع، آیا منطقا قابل انتظار است که فابیوس لحنی ملایم‌تر در قبال ایرانی اتخاذ کند، دستکم برای تقویت روابط دوجانبه؟

گوله: ما همگی به خوبی می‌دانیم که موضوعاتی بین‌المللی بین ما و ایران وجود داشت که در غیر این صورت احتمال نداشت که با حضور بر سر یک میز آن‌ها را مورد مذاکره قرار دهیم. فابیوس به نمایندگی از فرانسه برای رسیدگی به موضِع ما همچنین شرکای مذاکراتی‌مان عمل می‌کرد و مشتاق حل این موضوعات بود، امری که غیرشخصی بود. وی هم‌اکنون سکان‌دار گسترش روابط دوجانبه در هر جایی (حوزه‌ای) است که فرانسه احتمالا بتواند چیزی بیش از هر کشور دیگری ارائه کند. به‌طور خاص هیچ چیزی وجود ندارد که ما به صورت رقابتی‌تر نتوانیم ارائه کنیم به علاوه این حقیقت که ارتباط ما با کشور شما از نظر فرهنگی نزدیک‌تر است.

تسنیم: به نظر شما روابط ایران و اتحادیه اروپا پس از توافق به چه‌گونه‌ای تحول یافته و توسعه خواهد یافت؟ کدام جنبه از منافع متقابل - همچون تجارت یا امنیت و ثبات منطقه‌ای - اولویت داده می‌شود؟

گوله: ما به طور کامل از امکانات بالقوه کشور شما آگاه هستیم. ما همچنین از علاقه شما در مورد امنیت و پایداری منطقه برای توسعه بیشتر منابع انسانی و طبیعی خودتان آگاه هستیم. دوره پساتحریم برای ایران به معنای گسترش و توسعه کشاورزی، توسعه منابع آبی، توسعه و گسترش منابع انرژی و ارتباطات سریع‌تر و ایمن‌تر خطوط راه‌آهن و گسترش صنعت هوانوردی برای داشتن سهمی منصفانه از بازار است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان