تظاهرات در آلمان در حمایت از شیخ نمر باقر النمر+ تصویر

تظاهرات در آلمان در حمایت از شیخ نمر باقر النمر+ تصویر

خبرگزاری تسنیم: دروازه شهر برلین آلمان شاهد تظاهراتی در حمایت از آیت الله شیخ باقر النمر عالم برجسته عربستانی بود که دستگاه قضایی عربستان وی را به اعدام تعزیری محکوم کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مخالفان بحرینی و عربستان در برابر دروازه شهر برلین آلمان تظاهرات همبستگی و در حمایت از "شیخ نمر باقر النمر" روحانی برجسته عربستانی، برگزار کردند.

در هشتم ژوئیه 2012 مسئولان سعودی آیت‌الله شیخ النمر را در حالی که سرنشین خودرو بود، هدف تیراندازی قرار داده و به پای راست او از چهار ناحیه آسیب رسانده سپس او را بازداشت کردند و در حالی که بیهوش شده بود او را به بیمارستان نظامی در الظهران و از آنجا به بیمارستان نیروهای امنیتی در ریاض منتقل و در نهایت ایشان را راهی زندان الحائر کردند.

اما در مارس 2013 دولت عربستان نخستین جلسه محاکمه شیخ النمر را در حالی آغاز کرد که در این خصوص به خانواده او هیچ اطلاعی نداده بود.

به‌گفته وکیل و خانواده آیت‌الله النمر، دادستان‌کل در نخستین جلسه محاکمه، اتهامات ساختگی را علیه او عنوان کرده خواستار مرگ (اعدام) او شد.

در نهایت دادگاه کیفری ریاض پس از رد درخواست دادستان‌کل به اجرای حکم حد محاربه، حکم اعدام تعزیری آیت‌الله النمر را صادر کرد.

آیت‌الله شیخ النمر در سال 1379 هـ. در منطقه العوامیه از توابع استان القطیف در منطقه الشرقیه متولد شد و تحصیلات خود را در همین شهر آغاز کرد و تا دبیرستان ادامه داد.

وی پس از آن به‌منظور تحصیل  علوم مذهبی در سال 1399-1400 هـ. به ایران آمد و به حوزه علمیه امام القائم(عج) که در همان سال در تهران تأسیس شده بود، پیوست و تقریباً ده سال بعد به منطقه زینبیه سوریه رفت.

وی نزد استادان سرشناسی مانند سید محمدتقی مدرسی و سید عباس مدرسی و نیز شیخ خاقانی در سوریه شاگردی کرد و در تهران نیز در محضر استاد شیخ صاحب صادق و شیخ وحید افغانی درس فرا گرفت.

آیت‌الله شیخ النمر پس از رسیدن به مرحله اجتهاد، تدریس علوم دینی را آغاز کرد و یک‌سوم بزرگانی که در جوامع خود نقش مذهبی و اجتماعی برجسته‌ای ایفا کرده و می‌کنند از شاگردان او هستند.

در سال 2011 با فروپاشی نظام‌های دیکتاتوری در تونس و مصر و آغاز جنب و جوش مردمی در بحرین، آیت‌الله النمر با استفاده از بهار عربی، ممنوعیت سخنرانی و تدریس را که مسئولان سعودی از اوت 2008 بر او تحمیل کرده بودند، شکست و آزادی سیاسی و تغییر سیاسی را سرلوحه سخنان خود قرار داد.

همزمان با ورود نیروهای موسوم به سپر جزیره و بیش از همه نیروهای عربستان به بحرین، دایره تکاپوی مردمی و اعتراض‌ها در قطیف شدت یافت و تظاهرات کنندگان، نارضایتی خود را از دخالت نظامی در قبال اعتراض‌های مردمی و مسالمت آمیز در بحرین ابراز داشتند.

مسئولان سعودی در پاسخ به این اعتراض‌ها صدها نفر از جوانان را به‌دلیل شرکت در اعتراض‌ها دستگیر کردند، در نتیجه آیت‌الله شیخ النمر با تمام توان به دفاع از حق اعتراض مردم و آزادی بیان آنان برخاست.

در شرایطی که منطقه الشرقیه به‌سمت خشونت پیش می‌رفت و نیروهای امنیتی در برنامه‌ای از قبل طراحی شده خود را برای سرکوب جوانان العوامیه آماده می‌کردند، حرف اول را آیت‌الله النمر می‌زد.

وی جوانان را به خودداری از تظاهرات فراخوانده تأکید کرد که هرگونه تکاپوی آنان باید مسالمت آمیز باشد و در آن زمان این سخنان معروف را به زبان آورد: «نفیر کلام کوبنده‌تر از صفیر گلوله است».

با پافشاری مسئولان امنیتی سعودی بر استفاده از سلاح در مقابله با اعتراض‌های مسالمت آمیز که موجب جان باختن بسیاری از اهالی العوامیه شد، شیخ النمر مواضع خود را شدت بخشیده و لحن سخنرانی‌های خود را نیز کوبنده‌تر کرده به‌صراحت در برابر مصادره آزادی‌ها و به غارت بردن ثروت‌ها و مناصب زبان به اعتراض گشود.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان