عدم تعادل زیبنده تحقق شعار عدالت اجتماعی نیست

عدم تعادل زیبنده تحقق شعار عدالت اجتماعی نیست

خبرگزاری تسنیم: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم در نقش‌های خانوادگی اجتماعی زنان و مردان تعادل و توازن ایجاد کنیم، گفت: عدم تعادل زیبنده تحقق شعار عدالت اجتماعی نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شهیندخت مولاوردی در نخستین نشست علمی - تخصصی مشاورین امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی اظهار کرد: با شیندن نام بهزیستی آسیب‌های اجتماعی به ذهن متبادر می‌شود در حالی که ظرفیت‌های این سازمان بیشتر در حوزه توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است. 

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی هر عمل فردی یا جمعی است که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عام کشور نمی‌گنجد، با منع عمومی مواجه می‌شود و ناقضان قوانین در این شرایط سعی در پنهان کردن عمل خود دارند که مبادا با پیگرد قانونی و طرد اجتماعی مواجه شوند. 

مولاوردی گفت: کسانی که درگیر آسیب اجتماعی هستند مربوط به جنس خاصی نبوده اما زنان به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر نسبت به مردان بیشتر در معرض انواع آسیب‌ها قرار می‌گیرند. 

وی تصریح کرد: اگرچه آمارها نشان می‌دهد زنان در رتبه پایین‌تری نسبت به مردان در آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، گفت: باید دقت کنیم که در جوامع در حال گذار از سنت به مدرنیته، آسیب‌های اجتماعی و خروج از هنجارها تشدید می‌شود از طرف دیگر شاهد برخی آسیب‌هایی هستیم که مختص زنان است و زنانه شدن آسیب‌ها را نشان می‌دهد. 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به پایین بودن نرخ مداخله اقتصادی و بالا بودن بیکاری زنان افزود: در حال حاضر شاهد سوق دادن زنان به بخش غیررسمی اشتغال و اقتصاد هستیم و در این صورت زنان از بسیاری از مزایایی که باید از آن بهره‌مند می‌شدند محروم می‌شوند. ماموریت ما در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایجاد تعادل جنسیتی و توازن لازم در جنبه‌های مختلف زندگی زنان است که بتوانیم در برنامه ششم توسعه به آن برسیم. 

مولاوردی افزود: وظیفه ما هماهنگی بین دستگاه‌ها و پیگیری وظایف آنهاست و این اقدامات را با انعقاد تفاهمنامه و تشکیل کمیته‌‌های مشترک انجام می‌دهیم و عموما تفاهمنامه‌ها با هدف پیشگیری از آسیب‌ها، توانمندسازی زنان و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی آنان است. ما نقشه آسیب‌های اجتماعی در کشور تهیه کردیم و استانهای با آسیب مشابه را در یک منطقه قرار دادیم تا بتوانیم برنامه‌های اثربخش و ضرروی را برای آنها داشته باشیم و این اقدامات در سه سطح مشارکتی دولت بادولت، دولت با سمن‌ها، و سمن‌ها با سمن‌ها پیگیری می‌شود. 

وی ادامه داد: ما 14 کارگروه فعال داریم که یکی از آنها کارگروه پیشگیری ازآسیب های اجتماعی است. یکی از اهداف ما برقراری ارتباط با بدنه جامعه و ارتقای سرمایه اجتماعی زنان است که در سالهای گذشته بشدت تنزل پیدا کرده بود. در این زمینه یکی از اولویت‌های ما حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی است که با برنامه‌های مختلف سعی در تغییر نگاه جامعه نسبت به این موضوع داشتیم. 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه زنان و جوانان بیشترین تعداد رای دهندگان به رئیس جمهور بودند، گفت: ما برای ایجاد اعتماد در این ظرفیت‌ها تلاش می‌کنیم و معتقدیم اقتصاد به سمت دانش‌بنیان شدن می‌رود و زن و مرد نمی‌شناسد. 

مولاوردی گفت: به هر دلیل شاهد افزایش زنان سرپرست خانوار هستیم و 7 درصد از خانواده‌ها به صورت خودسرپرست و 12 درصد به صورت زن‌سرپرست اداره می‌شود اما الگویی برای این خانواده‌ها نداریم که بتوانیم تحلیل درستی داشته باشیم، اما در بحث اشتغال پایدار اولویت خود را بر زنان سرپرست خانوار و دختران تحصیلکرده قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه جنس انتظارات نشان می‌دهد که باید تعامل مناسبی با سازمان بهزیستی داشته باشیم، افزود: ما ظرفیت‌ها ی خوبی در جذب مشارکت‌های مردمی داریم و بدون این مشارکت‌ها موفقیت لازم را به دست نمی‌آوریم. ما باید در اقدامات کلیشه‌ای درباره زنان تجدید نظر کنیم و تلاش کنیم با شناسایی مشکلات زنان تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم. 

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ ما به اتفاقات در حوزه بهزسیتی و بحث خانه‌های امن امیدواریم چرا که این موضوع جزء تدابیر بازدارنده و حمایتی در خصوص خشونت علیه زنان است و معتقدیم بهزیستی در این زمینه در خط مقدم قرار دارد. 

مولاوردی افزود: ما برای جایگزینی موارد مهم در برنامه ششم توسعه آماده هستیم و معتقدیم تا به حال توسعه متوازن اتفاق نیفتاده و جامعه زنان از این موضوع متاثر شده است چرا که به طور مثال 60 درصد از کارکنان بهزیستی زن هستند اما تنها دو درصد در حوزه مدیریتی شاغلند و باز هم 50 درصد جامعه را زنان تشکیل می‌دهند اما فقط 3 درصد در پارلمان حضور دارند. و این عدم تعادل زیبنده تحقق شعار عدالت اجتماعی نیست. 

وی در پایان گفت: ما تلاش می‌کنیم در نقش‌های خانوادگی و اجتماعی زنان و مردان تعادل و توازن داشته باشیم و اگر بتوانیم در این مدت کوتاه خود پایه‌های درستی برای آینده بنا کنیم قدم بزرگی است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon