تابوی مذاکره با آمریکا در عمان شکست

تابوی مذاکره با آمریکا در عمان شکست

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دو اجلاس طولانی بین ایران و آمریکا در عمان برگزار شد ولی با مقاومت ادامه نیافت اما تیم مذاکره کننده مصمم بود، نتیجه اساسی را گرفتیم و بالاخره تابوی مذاکره شکست.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سی و دومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور که صبح امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: این اجلاس منظم که با ابتکار شهید رجایی و شهید باهنر ایجاد شده، اجلاس خوبی است و شهید رجایی و شهید باهنر حقیقتاً تحول خواه بودند و بعد از انقلاب نیاز به تحول آموزش و پرورش داشتیم و آنها این ابتکار را برعهده گرفتند که تا امروز ادامه دارد.

وی ادامه داد: جلسه شما بسیار مهم است و افرادی که در اینجا حضور دارند حقیقتاً تأثیرگذارترین بخش مدیران و معلمان جامعه ما هستند چرا که 12 میلیون نونهال کشور را زیر پوشش دارند و باید آنها را به شخصیت‌های بزرگ آینده تبدیل کنند. از شما مدیران و رؤسا که بگذریم به معلمان می‌رسیم و عظمت کار برای معلمان است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هیچ کس مانند معلمان نقش خودش را نمی‌شناسد و آنها کار اصلی را باید انجام داده و با روح وروان فرزندان ما مستقیماً سر و کار دارند و کلمه کلمه معلمان روی شخصیت و آینده کشور تأثیرگذار است.

هاشمی رفسنجانی گفت: خانواده بزرگ آموزش و پرورش به خاطر بزرگی و حجم زیاد و وجود 12 میلیون دانش آموز در اقصی نقاط کشور حضور دارد یعنی این خانواده در محیط عشایر، روستاهای کوچک و مرزها با قلب کشور هستند. لذا باید روی مجموعه آموزش و پرورش حساب بیشتری باز می‌شد و بشود؛ بزرگی و حجم بالا بهانه‌ای است برای اینکه نمی‌توان آنچه لازم است به آموزش وپرورش داد و باید تبعیض را برطرف کرد.

وی با اشاره به شخصیت وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: آقای دکتر فانی از شخصیت‌های قدیمی و دوستان نزدیک شهید باهنر و شهید رجایی است لذا از یار شهدا انتظار داریم که با کمک شما رؤسای آموزش و پرورش تحولی بزرگ در بین جامعه و اسلام ایجاد کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شعار اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش افزود: شعار خوب و متناسب با شرایط و زمان انتخاب کرده‌اید؛ من الان زمان را زمان تحول می‌دانم، تحول واقعی که کشور به آن نیاز دارد. ما در دوره گذشته دچار انحراف بزرگی شدیم و قبل از آن همیشه فراز و نشیب‌هایی داشتیم و افراط و تفریط همیشه به ما آسیب رسانده است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: عده‌ای تندروی بی‌ترمز که افراطی هستند، همیشه به کشور آسیب رساندند؛ البته وجودشان در شرایط حال بی‌ثمر نیست و می‌تواند مفید باشد؛ ولی از افراط و تفریط در کشور بهره‌ای نمی‌بریم. اولین اشکال آن این است که مخالف با اسلام و قرآن است.

وی افزود: شاید افراطیون تصور می‌کنند بهترین کارها را انجام می‌دهند و شاید از نظر خودشان فداکاری حساب می‌شود؛ اما این فداکاری مانند فداکاری‌هایی است که گروه‌هایی خود را به عنوان مجاهدین پیشتاز اسلام به نام داعش، طالبان و بوکوحرام به این روز انداختند و اسلام را اینگونه بدنام می‌کنند و آن را مساوی با سربریدن، خفقان و فشار نشان می‌دهند. این تفکر سلفی وهابی قرن‌ها پیش شکل گرفت در شرایطی که اوضاع ایجاب می‌کرد چنین چیزی باشد و از آن مقطع تا به حال گاهی خاموش و بلند می‌شوند و متأسفانه آسیب می‌رساند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: افراط و تفریطی که ما در داخل از آن رنج می‌بریم، جهانی شده و در صورت این جریان‌ها که زمینه سربازگیری آسان و ارزان دارند، وجود دارد، یعنی جوان‌هایی که ناراضی و ناراحت هستند احساس مظلومیت می‌کنند با چیزهای قوی آنها را جذب کرده و از این به بعد وارد معرکه می‌شوند و به جای ساختن انسان‌ها آنها را این‌گونه قربانی می‌کنند؛ ما در این شرایط هستیم و مهمترین نیاز ما تحول همه جانبه و واقعی است نه شعاری.

هاشمی رفسنجانی با طرح این پرسش که چگونه تحول ایجاد کنیم؟ خاطرنشان کرد: خداوند درس ایجاد تحول را به ما داده و نباید فراموش کنیم که راه تحول چیست؛ آیه شریفه قرآن می‌فرماید انتظار نداشته باشید که خداوند سرنوشت شما را از راه دیگری درست کند، اگر هم خدا بخواهد کاری کند، از درون خودشان شروع می‌کند. انسان باید خودش تحول آفرین باشد و اصلاح شود؛ وقتی انسان متحول شد، اطراف خود را متحول می‌کند و این یک جمله کوتاه همه درس‌های اجتماعی را در خود دارد.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید تحول خواه باشند، تأکید کرد: در این مقطع این اتفاق افتاد و مردم ما در بدترین شرایطی که همه چیز از طرف شورای نگهبان، دولت و نهادهای امنیتی برای جلوگیری از انتخابات درست تحت فشار زیاد بودند، متحول شدند و مردم این تحول را به وجود آوردند. بنابراین مردم خودشان تغییر ایجاد کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردمی که فکر می‌شد مأیوس و خمود هستند، یک دفعه و در یک لحظه در سراسر کشور و چند روز پیش از انتخابات که زلزله به وجود آمد به صحنه آمدند، به خصوص جوانان خواست خود را بی هزینه و با حضور معمولی در جامعه نشان دادند و آنها را ترساندند و حداقل تصمیم گرفتند که «درویی» که می‌خواستند بکنند، نکنند و با جمله ارزشمند رهبری که فرمودند رأی مردم حق الناس است، مردم توان دیگری گرفتند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در این زمان مسئولان نهیب خوردند که مبادا حق الناس را بخورید؛ کسی نمی‌تواند حق الناس را بخورد حتی خداوند. البته خدا عادل است و از طرف مظلومین حق‌شان را به ظالم‌ها نبخشیده و کسی که ظلم می‌کند تا حق مظلوم را ادا نکند، هیچ راهی برای سعادت ندارد. ظالم از تجاوز خود شاید بهره‌ای برده اما در باطن همه چیز را باخته است.

وی گفت: بالاخره با اینکه در این مرحله سدی در برابر مردم ایجاد کردند، اما در مرحله دوم مردم داوطلبانه به خواست خود رسیدند و این تحول از‌ آنجا آغاز شد؛ ادامه تحول به خاطر موانع سخت است ولی ادامه آن اهمیت دارد. مردم باید تحولی که ایجاد کرده‌اند را حراست و پایداری کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یکی از جاهایی که تحول بروز کرد و کار عجیب و غریبی بود و اجازه نمی‌دادند اتفاق بیفتد و هنوز هم در مخالفت با آن دست و پا می‌زنند، این بود که می‌گفتند «تابوی مذاکره با آمریکا شکست». مقام معظم رهبری ماه‌ها قبل از انتخابات موافقت کردند که با آمریکا مذاکره شود و با پیام سلطان قابوس نیز موافقت کردند و تیمی به عمان رفت.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: دو اجلاس طولانی در عمان برگزار شد ولی با مقاومت ادامه نیافت اما تیم مذاکره کننده مصمم بود که آنها وارد شوند و مردم از این مذاکرات خبر نداشتند که از آن حمایت کنند و دلواپسان نیز خبر نداشتند که حمایت نکنند و با آن مخالفت کنند. البته نتیجه اساسی را گرفتیم و بالاخره تابوی مذاکره شکست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: براساس آن اقدام مقام معظم رهبری در اول سال اعلام کردند که با اصل مذاکره مخالفتی ندارم و این را وقتی گفتند که دوام و ادامه تحول بود. دولت جدید آقای روحانی که برسر کار آمد بعد از انتخابات ذاتاً انگیزه کافی را داشت. دولت قبلی انگیزه جلوگیری از تفاهم داشت و با شعارهایی که داده می‌شد، تفاهم را در نطفه خفه می‌کرد ولی دولت یازدهم این اعتقاد را از گذشته داشت و آقای روحانی همیشه در کار خود متعادل بود. بالاخره مذاکره حمایت شد و کار بسیار سختی بود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ما یک دوره چنین مذاکره‌ای که در آن دلواپسان کمتری در دو طرف داشتیم را تجربه کردیم، ما در قضیه قطعنامه می‌خواستیم دو تا سه کلمه آن را تغییر دهیم تا حقمان ضایع نشود؛ یک سال قبل قطعنامه صادر شده بود ولی ما به خاطر محتوای قطعنامه نباید اعلام می‌کردیم و گفتیم که مخالفت نمی‌کنیم. منتهی باید برخی مفاد آن تغییر کند.

وی ادامه داد: وقتی جنگ هشت ساله به آنجا رسید آنها متوجه شدند که نمی‌توانند با جنگ ایران را از پای درآورند لذا از جبهه دیگری وارد شدند و منافقین وارد صحنه شدند؛ آنها همه کار کردند ولی دیدند که زورشان نمی‌رسد و ایران در موضع ضعف نیست بلکه از موضع قدرت وارد می‌شود. بعد از آن موضوع برای تحمیل قطعنامه با ما وارد مذاکره شدند و ما با سه تغییر در محتوای آن حقمان را گرفتیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تبلیغات کشورهای خارجی مبنی براینکه ایران جنگ طلب است، یادآور شد: ما در آن زمان طرفداری نداشتیم اما وضعیت ما از شرایط فعلی خیلی بدتر بود و دست همه کشورها در جنگ بود. اما در آن شرایط ما توانستیم قطعنامه را به تصویب برسانیم که این موضوع مهمی بود و توانستیم صدام را متجاوز اعلام کنیم. هشت سال گذشته ایران زیر بار مذاکره نمی‌رود و جنگ طلب است ولی حرف ما این بود که اول عراق باید از ایران خارج شود و بعد مذاکره کنیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سخنان شهید رجایی گفت: شهید رجایی حرفی زد که در ذهن من زیاد مانده است؛ دزدی به خانه شما می‌آید و همه چیز را می‌شکند و وسایل‌تان را جمع می‌کند و می‌گوید حالا مذاکره کنیم. ما چه مذاکره‌ای با این دزد داریم. ما در آن شرایط توانستیم عراق را متجاوز اعلام کرده و برای ما 100 میلیارد دلار غرامت بنویسند که البته یک دهم حق ما را ندادند؛ ما تجربه مذاکرات را داشته‌ایم و آقای روحانی همیشه در مذاکرات بود.

وی ادامه داد: کسی باور نمی‌کرد شش تیم تجربه دار با پشتوانه‌های قدرت و امپراتوری تبلیغاتی در مقابل یک تیم ضربه بخورد. البته ضربه نیست بلکه آنها نتوانستند حق ایران را ضایع کنند. آنهایی که تبلیغ می‌کنند حق ایران ضایع شد، خلاف می‌گویند یا نمی‌دانند یا می‌دانند و بی‌خودی مغلطه می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: کنگره آمریکا با همه شخصیت‌های جمهوری خواه و امپراتوری صهیونیست با پول فراوان و تبلیغات عظیم پشت قضیه است و می‌گویند ایران کلاه سر 1+5 گذاشته است. ایران تنهایی می‌تواند کلاه بگذارد. ما نمی‌خواستیم کلاه سر آنها بگذاریم بلکه می‌خواستیم منطق‌مان روشن شود و پشتوانه ما اقتدار بود و حقانیت بیش از اقتدار تأثیرگذار بود.

هاشمی رفسنجانی افزود: آنها به ما ظلم کرده بودند و ما هیچ وقت به دنبال هسته‌ای و نظامی نبودیم اما آنها به این اتهام این همه تحریم که در دنیا سابقه نداشت، علیه ما تحمیل کردند و هنوز زهر آن را احساس می‌کنیم. بالاخره این کار انجام شد و تحول معنای واقعی خود را نشان داد. اینکه می‌گویند نمی‌شد تحول‌های دیگری انجام شود و مشکل بود به این معنی نیست که تحول محال است. ابتدا تحول روابط جهانی انجام شد.

وی تصریح کرد: ما کشور سربلندی هستیم که از جنگ سرد طولانی و مشاجره بسیار حساس بیرون آمده‌ایم و توانسته‌ایم به گونه‌ای عمل کنیم که الآن فریاد کنست اسرائیل و کنگره آمریکا بلند است که ایران تبدیل به قدرت بزرگی شده است. یکی از آنها گفته که شما اگر ایران را بر کار مسلط کنید، اگر روزی خواستید جلوی ایران را بگیرید ظرف یک سال 25 هزار سانترفیوژ فعال می‌شود و یک سال و ظرف یک هفته بمب هسته‌ای آزمایش می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه ما اصلاً به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم، تصریح کرد: ما از لحاظ فنی و اقتدار علمی این زمینه را داریم و غیر از تحول اقتدار علمی ماکارساز شد. ما که اقتدار نظامی و سیاسی مانند شش قدرت دنیا که می‌تواند همه دنیا را در یک روز ذوب کند، نداریم. ما اگر قدرت داریم، قدرت علمی است و آنها نیز فهمیده‌اند که ما می‌توانیم این صنعت را تا آخر به هرجایی برسانیم.

هاشمی رفسنجانی گفت: ما را تحریم کنند اما نمی‌توانند سواد و علم را از ما بگیرند؛ علم تقویت می‌شود و سواد در دل آدم هاست؛ آنها فهمیده‌اند که در مقابل قدرت علمی و فنی بالایی قرار دارند بخصوص متوجه پیشرفت‌های ما شده‌اند؛ بنابراین اقتدار علمی ما موجب تحول واقعی جهانی شد.

وی با اشاره به اجلاس سازمان ملل ادامه داد: در اجلاس آینده سازمان ملل در کنار دو قدرت جهانی یعنی روسیه و آمریکا، ایران سخنرانی خواهد داشت و من این را در جایی ندیده‌ام که کشوری جزو سخنران‌های اول باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به مدیران و رؤسای آموزش و پرورش افزود: شما کسانی هستید که پایه اصلی این اقتدار علمی را در جامعه ایجاد می‌کنیم. پایه اصلی اقتدار علمی در دوران دبستان و دبیرستان شکل می‌گیرد.

هاشمی رفسنجانی گفت: من در دوره بعد از جنگ معتقد بودم که سازندگی با دوام و پایدار و آینده‌دار باید در اموزش و پرورش شکل بگیرد و آقای دکتر نجفی نیز با این تفکر طرح تغییر نظام آموزشی را به تصویب رساند ولی متأسفانه من در این مورد چیزی نمی‌بینم. هرچه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری شود، بازده آن از همه سرمایه گذاری‌ها بیشتر است.

وی با تأکید براینکه نیروهای علمی و تحصیلکرده ما در سطح بالایی هستند، خاطرنشان کرد: از افتخارات ما این است که نقش خانم‌ها در آموزش و پرورش افزایش یافته و امروز مشاهده می‌کنیم که آنها کرسی‌های دانشگاه‌ها را به دست آورده‌اند و از لحاظ فکری از آقایان کمتر نیستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه الآن جامعه دانشمندی داریم، افزود: بخش خصوصی غیردولتی وارد صحنه شده است. یکی از اشتباهات و افراط‌کاری‌های ما این بود که بعد از پیروزی انقلاب مدارس کوچک غیردولتی را زیر پوشش دولت آوردند و این اقدام سال‌ها ما را عقب انداخت ولی دوباره ای جریان تغییر کرد و این تحولی بود که اتفاق افتاد؛ هم اکنون همه جامعه توسعه علمی دارند و بدون توسعه علمی مطمئن باشید که به جایی نمی‌رسیدیم.

هاشمی رفسنجانی گفت: توسعه علمی فقط با آموزش نیست بلکه پژوهش نیز دارای اهمیت است و شما باید بچه‌ها را از ابتدا وارد پژوهش کنید؛ ذات انسان پژوهشگر است و ذهن انسان باید از اول به دنبال پاسخ دادن به مبهماتش باشد و شما باید پرسشگری را قوی کنید.

وی با اشاره به سهل انگاری در بحث کارآفرینی اظهار داشت:ما باید بچه‌ها را به گونه‌ای تربیت کنیم که یاد بگیرند چگونه تولید کنند و مشکلات فنی خود را حل کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مدارس فنی و حرفه‌ای باید به وسایل پیشرفته مجهز شوند و بهترین ابزار در اختیار دانش آموزان قرار گیرد و زمینه برای آنها تقویت شود. شعار امروز تحول و فردا بالندگی منکری ندارد. باید مشکلات معیشتی معلمان برطرف و آنها راضی و بانشاط باشند. ما چطور قبول کنیم که آقای نوبخت مسئول بودجه کشور که یک معلم است می‌گوید تبعیض بدی وجود دارد. ما در دوره خودمان موضوع پرداخت‌های هماهنگ را مطرح کردیم ولی نمی‌دانم این موضوع چرا محقق نشد.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: با این حقوق از معلمان نمی‌توان انتظار داشت که سر کلاس با نشاط و با لب خندان با دانش آموزان روبرو شوند.

وی گفت: ما کسانی را داریم که منتظرند امام زمان(عج) بیاید و آنها در درجه اول سرداران ایشان باشند. اما آنها به خاطر اینکه گرفتار افراط شده‌اند، گناه می‌کنند. با شعارهای افراطی منابع تلف می‌شوند، انسان‌ها مشکل پیدا می‌کنند و علاقه به انقلاب کم می‌شود. افتخار اسلام و قرآن این است که امت خود را متوسط و معتدل قرار دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اشتیاق دنیا در کار کردن و همکاری با ایران بالا است، تأکید کرد: وزیر امور خارجه امریکا از آن طرف به منطقه ما می‌آید و شش روز وقت می‌گذارد تا عرب‌های نگران را آرام کند دنیا می‌خواهد با ایران کار کنند؛ ما چرا در را به روی خودمان می‌بندیم؟

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اگر منطق اسلامی قوی است ما باید از هیچ مذاکره‌ای نترسیم؛ اگر فکر می‌کنیم که ما منطق نداریم و عقلانی حرف نمی‌زنیم لازم نیست مذاکره کنیم. اگر منطق ما خوب باشد اصلاً از اینها نمی‌ترسیم.

وی گفت: در مجموع ما در شرایط خوبی قرار گرفته‌ایم، دنیا به حقانیت در قوی بودن ایران توجه کرده و همکاری ما برای دنیا اهمیت پیدا کرده است؛ نقش ما می‌تواند اساسی باشد و در کنار ابرقدرت‌های جهانی نقش خوبی پیدا کرده‌ایم. رؤسای آموزش و پرورش باید به گونه‌ای رفتار کنند که 12 میلیون نفر انحرافات‌شان برطرف شود. شرایط دنیا هم اکنون به نفع ما است و در دنیا جنگ سرد بی سابقه‌ای اتفاق افتاده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اوباما و کابینه‌اش در کنگره می‌گویند ایران تعادل دارد و با ثبات شده و قدرت رسیدن به هر چیزی را دارد و باید با او مذاکره کرده و حرف زد؛ ایران نمی‌خواهد دنبال بمب هسته‌ای برود و ما همه احتمالات را بسته‌ایم و راه فرار از این موضوع ندارد؛ در گذشته هیچ کس در دنیا کمک هسته‌ای به ما نمی‌کرد اما از این به بعد همه قدرت‌های بین المللی موظفند مشکلات ما و صنعت هسته‌ای را برطرف کنند. به ما کالای دومنظوره نمی‌دادند اما الآن می‌توانیم آن را بخریم. البته با احتیاط به ما می‌دهند.

هاشمی رفسنجانی گفت: آنها از ما چیزی نمی‌خواهند جز اینکه ما شفاف باشیم و بتونیم اعتماد دنیا را جلب کنیم؛ ما نمی‌خواهیم بمب هسته‌ای داشته باشیم و از بمب هسته‌ای حقیقتاً متنفریم. هر کس منظره هیروشیما را ببیند دیوانه می‌شود.

وی افزود: به هیچ وجه مصلحت نیست که با معلمان برخورد کنیم و نمی‌توان با آنها برخورد بدی کرد چرا که معلمان جریان به هم پیوسته‌ای هستند و باید آنها را شاداب نگه داریم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon