برخی تنگ‌نظری‌ها مانع حرکت درست در آموزش و پرورش شده است

برخی تنگ‌نظری‌ها مانع حرکت درست در آموزش و پرورش شده است

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت مرکزی کانون تربیت اسلامی گفت: برخی تنگ‌نظری‌ها و خروج از رسالت تعلیم و تربیت مانع شده تا یک فرآیند درست در آموزش و پرورش و دستیابی به اهداف تحول بنیادین را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم امروز در چهارمین گردهمایی کانون تربیت اسلامی اظهار داشت: تحول بنیادین اگرچه کاری مستمر، پیچیده و دشوار است، اما باید همواره آن را مطرح کنیم. تحول بنیادین باید در آموزش و پرورش جای خود را باز کرده و به یک گفتمان تبدیل شود و اولین نیاز اصلی ما در این زمینه سهم عمیق و درک ابعاد مختلف تحول بنیادی است. 

عضو هیئت مرکزی کانون تربیت اسلامی گفت: درک عمیق از تحول بنیادین یعنی قالب‌ها را جایگزین محتوا نکنیم بلکه به سیرت اصلی توجه داشته باشیم. تعلیم و تربیت است که نسل آینده را به خوبی تربیت می‌کند و در دستگاه آموزش و پرورش مبنای نگرش توحیدی و نگاه صحیح انسان به زندگی و رابطه او با خدا و جامعه تبیین می‌شود. تحول بنیادین تحولی است که بتواند به این فرآیند کمک کند. یعنی ما به دنبال تربیت فکری و عقلانی جامعه هستیم. 

وی ادامه داد: افرادی هستند که حرف‌های چند دهه قبل را روشنفکری می‌دانند و معتقدند آموزش و پرورش نباید ایدئولوژیک باشد این افراد از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دور هستند. 

عضو هیتت مرکزی کانون تربیت اسلامی عنوان کرد: آنچه امروز در غرب به عنوان تعلیم و تربیت علمی مطرح می‌شود، ایدئولوژیک‌ترین تعلیم و تربیت‌ها است و در عرصه عمل نیز آن رامشاهده می‌کنیم. دانش آموزان ما نیز باید اهل تفکر، مومن، امیدوار به آینده و حقیقت‌جو تربیت شوند. در چنین شرایطی چگونه می‌توان عنوان کرد که تعلیم و تربیت ایدئولوژیک غلط است. 

ذوعلم بیان کرد: نیاز دیگری که در تحقق تحول بنیادین احساس می‌شود طراحی یک فرآیند صحیح، منطقی و روشن است. یعنی باید بدانیم چه مرحله‌ای از تحول را چه زمانی و با چه امکانات و توسط چه دستگاه‌هایی دنبال کنیم. 

وی گفت: برخی تنگ‌نظری‌ها، انحصارطلبی و خروج از رسالت تعلیم و تربیت تاکنون مانع شده تا یک فرآیند درست در آموزش و پرورش را شاهد باشیم  و در زمینه تحقق تحول بنیادین شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت مهمی را برعهده دارند.

عضو هیئت مرکزی کانون تربیت اسلامی افزود: پایش و ارزیابی مستمر تحول بنیادین باید مدنظر باشد. یعنی اینکه امروز بعد از گذشت 2 سال از عمر دولت جدید باید ببینیم چقدر به شاخص‌های تحول نزدیک شده‌ایم و چقدر مدارس در جهت عدالت‌خواهی، خلاق بودن و وطن‌دوستی پیش رفته‌اند و شاخص‌های تحول بنیادین تاچه اندازه برای مدیران و معلمان تبیین شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon