واسطه‌گری و دلالی دفاتر تبلیغاتی؛ عامل رکود بازار چاپخانه‌داران‌


واسطه‌گری و دلالی دفاتر تبلیغاتی؛ عامل رکود بازار چاپخانه‌داران‌

صنعت چاپ در کشور امروز با مسائل و مشکلات مختلف مواجه شده که از جمله آن می‌توان به واسطه‌گری و دلالی‌ها، عدم ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای ورود دستگاه‌های پیشرفته چاپ به کشور و پرداخت مالیات اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، یازدهم شهریورماه به‌عنوان روز صنعت چاپ نامگذاری شده است. صنعتی که بسیاری از کارشناسان معتقدند آغازگر آن در ایران از عصر ایلخانیان بوده است. براساس مدارک موجود نخستین کتابی که در ایران چاپ شده، " زبورداوود " یا " ساغموس " است که در 1638 به زبان وخط ارمنی در 572 صفحه در جلفای اصفهان و به دست کشیشیان ارمنی به چاپ رسیده است.

بر اساس مدارک موجود نخستین چاپخانه‌ در سال 1233 به‌دست " آقا زین العابدین تبریزی " و با حمایت " عباس میرزا " در تبریز تأسیس شده است. صنعت چاپ در استان فارس و شهر شیراز نیز سابقه دیرینه دارد و امروز نیز فعالان این صنعت با تکنولوژی‌های روز مشغول چاپ هستند.

اما در این میان فعالان عرصه صنعت چاپ با مشکلاتی مواجه هستند که در این زمینه توجه مسئولان متولی یک ضرورت است. خبرگزاری تسنیم در استان فارس به‌مناسبت ‌روز صنعت چاپ در گفت‌وگویی با چند نفر از فعالان عرصه صنعت چاب در شیراز به بررسی مسائل و مشکلات آنان پرداخته است.

چاپخانه‌های فعال استان فارس رتبه‌بندی شوند

در این زمینه مدیرچاپخانه روز‌نامه عصر مردم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به چند‌نرخی‌شدن چاپ در شیراز اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی صنعت چاپ در این شهر وجود نرخ‌های متغیر در این صنعت است که به نوعی چاپخانه‌داران را متضرر کرده است.

محمدعسلی افزود: متأسفانه امروز در فارس و به ویژه در شیراز که بیشترین ماشین‌آلات چاپ متمرکز شده‌اند همه گرفتار بحران بیکاری شده و در رقابتی ناسالم سفارشات چاپی را دست یکدیگر می‌گیرند و برای خالی‌نبودن عریضه نرخ‌ها را تا حد هزینه‌ها و بدون سود پایین می‌آورند.

عسلی بیان کرد: برخی از فعالان عرصه چاپ با دستگاه‌های قدیمی و هزینه کم چاپ‌های مختلف را با کیفیت پایین انجام می‌دهند که این نیز به صنعت چاپ آسیب وارد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نرخ‌های چاپ در شیراز باید تعریفی مشخص داشته باشد گفت: چاپخانه‌های فعال در شیراز و استان فارس  نیز باید رتبه‌بندی شده و براساس امتیاز، نرخ‌گذاری در آن صورت گیرد.

این فعال عرصه چاپ با اشاره به تفاوت نرخ‌های چاپ در برخی چاپخانه‌ها که از دستگاه‌های چاپگر حرفه‌ای استفاده می‌کنند افزود: علت این موضوع کیفیت بالا و هزینه‌های مواد اولیه است که بیشتر مصرف خارجی دارد و باید نرخ‌ها نیز درجه‌بندی شود تا مشتری دچار تردید و سوء تفاهم نشود.

عسلی خاطرنشان کرد: در صورتی که چاپخانه‌ها در شیراز رتبه‌بندی شوند و نرخ‌گذاری نیز برمبنای امتیازات صورت گیرد و چاپخانه‌دارانی که دستگاه‌های قدیمی دارند به خرید دستگاه‌های جدید تشویق می‌شوند.

مدیر چاپخانه روزنامه عصر مردم تصریح کرد: امروز بخش عمده سفارشات چاپی شیراز و استان فارس به‌خاطر وجود امکانات دولتی در شهرهایی همانند تهران، اصفهان و قم به این شهرها می‌رود و این در حالی است که باید با تمهیدات ویژه  مدیریت ارشد استان فارس مشکلات موجود رفع شود.

دولت چاپخانه‌داران را از پرداخت ارزش افزوده معاف کند

مدیر چاپخانه فرانقش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما مهم‌ترین مشکل امروز صنعت چاپ را رکود در آن عنوان کرد و اظهار داشت: در این صنف افرادی وارد شده‌اند که با داشتن یک دفتر تبلیغاتی در شهر ادعای انجام تمام امورچاپ را دارند و این در حالی است که بسیاری از سفارش‌ها را به خارج از استان فارس می‌فرستند.

مهدی فرهنگ ‌بیان کرد: در این زمینه دولت باید حمایت‌های ویژه از صنعت چاپ در استان را داشته باشد.

و‌ی به موضوع پرداخت ارزش‌افزوده توسط چاپخانه‌داران اشاره کرد و افزود: هر فعال صنعت چاپ که دستگاهی از خارج از کشور بخرد باید در گمرک 9 درصد ارزش افزوده پرداخت کند و این در حالی است که دستگاه چاپ برای ایجاد اشتغال بوده و  برای فروش و تجارت نیست.

مسئول چاپخانه فرهنگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: امروز کتاب‌فروش‌ها و ناشران از پرداخت مالیات معاف هستند و این درحالی است که چاپخانه‌دار که حلقه واسط ناشر و کتاب‌فروش است، باید مالیات پرداخت کند و این منصفانه نیست.

عبدالحسین فرهنگ خاطرنشان کرد: در دولت گذشته طرحی مبنی بر معافیت چاپخانه‌داران از مالیات به مجلس ارائه شد که به نتیجه‌ نرسید و امروز خواستار پیگیری آن هستیم.

وی به موضوع دلال‌گری در عرصه چاپ شیراز اشاره کرد و افزود: برخی افراد به‌عنوان واسطه با حضور در دستگاه‌های دولتی هزینه‌های گزاف از این نهادها گرفته و با پرداخت مبلغ کمی از آن به چاپخانه‌دار در امورچاپ دخالت می‌کنند.

این فعال عرصه چاپ با بیان اینکه مسئولان اداره‌کل ارشاد فارس باید تلاش کنند که چاپ‌های دولتی به خارج از استان نرود گفت:  در این زمینه باید با یک برنامه‌ریزی اساسی دست واسطه‌ها را کوتاه کرد تا مشکلات رفع شود.

وی با اشاره به اینکه واسطه‌های چاپ چند برابر چاپخانه‌ها سود و منفعت دارند افزود: در این وسط فشار به سازمان دولتی می‌آید و چاپخانه‌دار با وجود پرداخت هزینه‌ها خرد می‌شود که باید این موضوع ساماندهی شود.

اتحادیه چاپخانه‌داران در استان فارس ایجاد می‌شود

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد ‌فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: برای ساماندهی مشکلات عرصه صنعت چاپ در استان فارس اتحادیه چاپخانه‌داران و صنوف وابسته تشکیل شود.

بهاره شفیعی اظهار داشت: داوطلبانی که حائز شرایط لازم برای عضویت در هیئت مدیره و بازرس اتحادیه استانی صنف چاپخانه‌داران و صنوف وابسته هستند، تا 23 شهریور برای ثبت‌نام مهلت دارند.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد ‌فارس خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت بیش از 200 واحد چاپخانه‌ای با رسته‌های مختلف چاپی در استان فارس تاسیس اتحادیه چاپخانه‌داران و صنوف وابسته یک ضرورت است.

وی تصریح کرد: با تشکیل اتحادیه چاپخانه‌داران استان فارس بررسی مسائل و مشکلات صنفی فعالان عرصه این صنعت بررسی و برای برطرف کردن مشکلات برنامه‌ریزی می‌شود.

به گزارش تسنیم، امروز آنچه برای چاپخانه‌داران در استان فارس و شهرهای دیگر کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه به فعالان این عرصه در معافیت از پرداخت مالیات و ارزش افزوده ورود دستگاه‌های چاپ و همچنین ارائه تسهیلات ارزان قیمت به آنان است.

کوتاه‌کردن دست واسطه‌ها توسط متولیان وزارت ‌ارشاد ‌نیز از موارد دیگر است که فعالان عرصه چاپ از دولتمردان این انتظار را دارند.

همچنین به‌نظر می‌رسد وزارت ‌‌ارشاد ‌باید سرمایه‌گذاری بیشتری برای حمایت از چاپخانه‌داران به‌منظور نوسازی ماشین‌آلات چاپی داشته و برای تشویق و بهبود کار هزینه‌هایی را متحمل شود و امتیازاتی در نظر بگیرد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon