مسئله پناهندگان، بحرانی سیاسی در اروپا است

مسئله پناهندگان، بحرانی سیاسی در اروپا است

کمیسر حقوق بشر شورای اروپایی مسئله پناهندگان را بیشتر بحرانی سیاسی در اروپا دانسته و با ناعادلانه خواندن سیستم مهاجران اروپایی موسوم به دوبلین خواستار تعلیق و بازنگری آن شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "نیلز موژنکس" کمیسر حقوق بشر شورای اروپایی در مقاله ای که در روزنامه آلمانی "تاگس شاو" چاپ شده است به مسئله بحران پناهندگان در اتحادیه اروپا پرداخته و نوشت: اروپا در مسئله پناهندگان قهرمان گونه رفتار نمی کند. اصلاحات فوری از جمله تعلیق پیمان دوبلین در سراسر اتحادیه اروپا ضروری است.

وی در بخش دیگری از این مقاله تصریح کرد که حالا سیستم دوبلین مهاجران در اروپا با توجه به شمار روزافزون پناهندگان و تراژدی های انسانی که در سایه این مسئله ایجاد می شود ضعف کلی خود را نشان می دهد. اما ظهور پناهندگان دلیل اصلی این شکست نیست. دلیل اصلی طبیعت سیاسی این اتحادیه است.

بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل از ژانویه سال جاری بیش از 430 هزار تقاضای پناهندگی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است که حدود چهل درصد از آن ها تنها در آلمان بوده است. مجارستان تنها یک چهارم متقاضیان باقی مانده را تقبل کرده است.

سیاستمداران اروپایی اغلب مسئله پناهندگان را نادیده می گیرند

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: متاسفانه سیاستمداران اروپایی این حقیقت ( مسئله پناهندگان) را اغلب نادیده گرفته و ترجیح می دهند با آن روبرو نشوند. به استثناء آلمان اکثر سیاستمداران اروپایی در این راستا که پیغام های منفی به عموم در این باره ارسال کنند با هم رقابت می کنند.

نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه در فرانسه و انگلیس پاسخ مناسبی به نیازهای روزافزون پناهندگان وجود ندارد همچنین نوشت: در دانمارک که تقاضای پناهندگی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری نداشته است، پارلمان چهارشنبه گذشته به کاهش خدمات اجتماعی برای پناهندگان رای داد. در لهستان نیز که درخواست های پناهندگی در سال 2014 در مقایسه با سال 2013 حدود  پنجاه درصد کاهش داشته است رئیس جمهوری مخالف پذیرش پناهندگان بیشتر است.

این مقام اروپایی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: با افزایش چشمگیر درخواست های پناهندگی در اروپا و کمک های کم از طرف کشورهای اروپایی، کشورهایی مانند بلغارستان و مجارستان انتخاب بدی را داشته و تصمیم به بستن مرزهای خود گرفته اند. این راهکار مطمئنا پاسخ درستی به آن هایی نیست که به دنبال حمایت های بین المللی می گردند. اما واقعیت سیاسی ناراحت کننده این است که نتیجه سیستم پناهندگی اروپایی این است که این سیستم حالا کشورهای اروپایی در مرزهای خارجی همین اتحادیه را مجازات می کند.

موژنکس در ادامه تصریح کرد که مشکل واقعی، ورود پناهندگان به اروپا نیست بلکه واکنش بی برنامه و تقریبا هیستری به این مسئله است. این بیشتر یک بحران سیاسی است تا یک بحران پناهندگی. به منظور حفظ یک اروپای وابسته و مبتنی بر حقوق بشر ما نیاز به تجدید مواضع خود در قبال مهاجران داریم.

در اولین گام باید پیمان دوبلین به صورت اساسی مورد بازنگری قرار گیرد، این قاعده ای ناعادلانه است که به اکثر کشورهای عضو این اتحادیه اجازه می دهد بار مسئولیت خود در زمینه پناهندگان را بر دوش کشورهای معدودی که در مرزهای خارجی اروپا قرار دارند بیاندازد.

کشورهای اروپایی و کمیسیون اتحادیه اروپا باید سیستمی را خلق کنند که در آن کشورها بر اساس اصول همبستگی و حمایت از حقوق بشر پناهندگان را عادلانه بین خود تقسیم کنند. این مسئله به حمایت بهتر از پناهندگان کمک کرده و همزمان فشار روی برخی کشورهای عضو این اتحادیه در مرزهای خارجی اروپایی را کاهش می دهد.

وی همچنین خواستار راه های دسترسی قانونی به اروپا برای پناهندگان شده و نوشت: این یک وظیفه اخلاقی و دولتی ما است که از پناهندگان حمایت کنیم. این تکلیف ساده ای نیست اما ممکن است. اروپا می تواند به ارزش های خود وفادار باقی بماند اگر اراده سیاسی برای این منظور را داشته باشد.

انتهای پیام/   

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان