پیشنهاد یک تاریخ‌نگار برای موزه شدن بنای باارزش میدان مشق/نیروی انتظامی و وزارت خارجه ورود کند

پیشنهاد یک تاریخ‌نگار برای موزه شدن بنای باارزش میدان مشق/نیروی انتظامی و وزارت خارجه ورود کند

یک تاریخ‌نگار با تشریح اهمیت کاخ شهربانی که رخدادهای متعددی در تاریخ معاصر ایران در آن رخ داده است، از نیروی انتظامی به عنوان صاحب اولیه کاخ شهربانی و وزارت امور خارجه به عنوان صاحب کنونی آن؛ تقاضا کرد تا این بنای زیبا به موزه تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از مقاصد مهم تهرانی‌ها و توریست‌های خارجی میدان مشق است، میدانی که دارای بناهای باارزش تاریخی و هویتی بوده و قصه‌های زیادی از آن در تاریخ معاصر ایران نهفته است که در این رابطه خسرو معتضد با تاکید بر اهمیت ساختمان شهربانی سابق که در میدان مشق واقع شده است، نسبت به موزه شدن این بنای باارزش تاکید کرد.

این تاریخ نگار در برنامه «تاریخ و سینما» با تشریح اتفاقات تاریخی که در دوران معاصر در کاخ شهربانی رخ داده است، عنوان کرد: چند سال قبل نیروی انتظامی - بنای باارزش شهربانی را به وزارت امور خارجه فروخت درحالیکه پیشنهاد می‌کنم با محوریت نیروی انتظامی و پس گرفتن این بنا از وزارت امورخارجه، این بنای زیبا به موزه نیروی انتظامی تبدیل شود.

معتضد با پرداختن به رخدادهای اوایل قرن اخیر شمسی در داخل ساختمان شهربانی و میدان مشق به تشریح چگونگی ساخت این ساختمان و همچنین میدان مشق اشاره کرد و بیان داشت: این میدان زیبا و تاریخی تهران توسط آلمانها در بین سالهای 1311 الی 1317 با الگوگیری از یکی از میدانهای مهم کشور آلمان ساخته شده است.

گفتنی است کاخ شهربانی (تهران) ساختمانی است که در سال 1315 در میدان مشق (باغ ملی) در مرکز شهر تهران برای اداره شهربانی تهران ساخته شد. وزارت امور خارجه ایران در سال 1381 کاخ شهربانی را از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی خریداری کرد و پس از بازسازی آن در دهه گذشته، این ساختمان را با نام ساختمان شماره 9 وزارت خارجه مورد بهره‌برداری اداری خود قرار داد.

با روی کار آمدن پهلوی اول نیاز به راه‌اندازی نهادهای مدرن مانند بانک‌ها، دادگستری، ثبت احوال، اداره‌های دولتی و مانند آن‌ها به گونهٔ روزافزونی احساس می‌شد؛ اما طراحی و اجرای ساختمان این‌گونه نهادها با روش‌های سنتی عملاً ممکن نبود زیرا این‌گونه نهادها نیازمند معماری و فضاهای خاص خود بودند.

معمارانی که در این دوره از پیشروان آوردن معماری اروپایی به تهران بودند، یا خود شهروندان اروپایی بودند یا دانش‌آموختگان دانشگاه‌های اروپا. این معماران گونه‌ای نوین از معماری را پدیدآوردند که می‌توان با اغماض آن را «معماری نئوکلاسیک ایرانی» نامید. بر پایه این گونه از معماری درون و سازه ساختمان بر پایه معماری مدرن طراحی شده اما در تزئینات و نماسازی‌هایش از معماری ایران باستان بهره گرفته می‌شد.

کاخ شهربانی نمونهٔ برجسته‌ای برای این گونه معماری است. نما، سرستون‌های با نماد جانوران اساطیری، سنگ‌تراشی‌ها و نقش سربازان هخامنشی و سنگ نبشته‌ها این ساختمان کاملاً از روی معماری دوران هخامنشی از تخت جمشید الگوبرداری شده است و و پلکان دو سویه سنگی آن یادآور معماری کاخ آپادانا است. معماران در آن دوره می‌کوشیدند «شکوه از دست رفته» ایران را با الگو گرفتن از معماری باستان بازسازی کنند. این ساختمان کامل‌ترین نمونه برداری از کاخ‌های پارسه و تخت جمشید است.

سازنده این کاخ قلیچ باقلیان و طراح آن معمار برجسته ارمنی گابریل گورکیان بود. سبک معماری این ساختمان، سبک ملی یا نئوکلاسیک رضاشاهی است که آمیزه‌ای از معماری پیش از اسلام و معماری قاجاری و برخی عناصر معماری اروپایی است. این نوع معماری در آن دوره برای مدتی در ایران رایج بود. ساختمان شهربانی بهترین و کامل‌ترین نمونه از این شیوه معماری است.ساخت بنا از سال 1312 آغاز شده و در پایان سال 1314 به انجام می‌رسد.

این ساختمان نزدیک به 21 هزار متر مربع زیربنا دارد که در سه طبقه بنا نهاده شده است. فضای درونی آن با گچبری و آینه‌کاری کار شده و فضای برونی آن نیز نقش‌های برجسته روی بدنه و ستون‌ها و تندیس‌های الهام گرفته از معماری دوران هخامنشی است.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
حج و زیارت
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
مدیران
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
میهن
گوشتیران
triboon