پنجمین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ شب تلخ و ترسناک و ناراحتی از خونریزی در جشنواره فجر+ فیلم
جشنواره فیلم فجر اوج تلخی، ناراحتی و خونریزیاش را در روز پنجم با "سهکام حبس" و "خون شد" به رخ هنرمندان کشید.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره فیلم فجر به روز پنجمش رسید؛ روزی که با "پوست" ترسناک شروع و با "خون شد" ناراحتکننده و "سه کام حبس" تلخ، تمام شد. فیلمهایی که همه ملودرام بودند و البته که کار برادران ارک قدری مخاطب را ترساند و لحظات هیجانانگیزی از جنسِ وحشت را رقم زد.
ساعت 16:30 بنابر برنامه معمول چارسوی هنرمندان، "پوست" به نمایش درآمد؛ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی بهمن ارک و بهرام ارک و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح که پس از چند فیلم ویدیویی، این نخستین فیلم ترکی سینمای ایران است به صورت حرفهای تولید و اکران میشود. فیلم "پوست" نخستین اثر بلند سینمایی برادران ارک است. موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافهپرستی است.
فاطمه مسعودیفر بازیگر نقش "مارال" این فیلم سینمایی، "پوست" را غافلگیرکننده دانست و گفت: سبک این کار را دوست دارم؛ شاید مخاطبین احساس کنند چون خودم بازیگر این فیلمم اینچنین اظهارنظر میکنم. نه به واقع ژانر و سبک متفاوتی دارد و میتوانیم بگوییم شاید متفاوتترین فیلم این بخش از جشنواره باشد. این فیلم بهتر است که دیده شود و چون مطمئنم همان حالت نویی و سبک جدید و متنوع را در ذهن مخاطب هم متبادر میکند و حتماً در جای جای "پوست"، مخاطب غافلگیر میشود.
محمدرضا مصباح تهیهکننده این فیلم اعتقاد دارد باید سینمای ایران از پوسته کنونی و معمولش خارج شود و به سمت کارهای بومی برود، خاطرنشان کرد: ما در فیلم "پوست" تلاش کردیم در وهله اول از این متمرکز بودن در تهران و پوسته معمول قالبهای نمایشی سینمای ایران خارج شویم و در مقابل تکرار و تکرار بایستیم. فیلم "پوست" تقریباً با تمام عوامل و نیروهای محلی در تبریز تولید شده و در حقیقت بازیگران درجه یک و خیلی حرفهای اما شاید غیرمعروف در این فیلم حضور دارند اما حضورشان بسیار تحسینبرانگیز است.
رامین حیدری فاروقی از منتقدین سینما و مستندسازان اعتقاد دارد که سینمای ایران به این دست فیلمها نیاز دارد؛ به مسائلی بپردازند که اتفاقاً دستمان هم پُر است و همیشه میترسیم به سراغشان برویم. چون تجربههای موفق نداشتیم؛ این سینمایی است که مرتبط با فضای تخیّل، اسطوره و راز و مباحث مربوط به باورهای قومی که معمولاً در فیلمهای ما خیلی قوی و خوب از آب درنمیآید؛ از این جهت "پوست" را دوست داشتم و پرتلاش در این زمینه دیدم.
بخش بعدی روز پنجم جشنواره به حضور عوامل و بازیگران "سه کام حبس" اختصاص پیدا کرد تا هنرمندان به سالنهای نمایش بروند و جدیدترین اثر سامان سالور را ببینند. فیلمی که در ابتدای جشنواره فجر در سینمای رسانه پرسر و صدا شد و بسیاری از این فیلم انتقاد کردند که تلخیاش مدام و اذیتکننده برای مخاطب است. همین اتفاق در سینمای هنرمندان هم افتاد و تلخی این کار به چشم آمد. کاری که در بخش سودای سیمرغ حاضر است و داستان زنی را روایت میکند که شوهرش را بسیار دوست دارد اما پس از مدتی متوجه رفتارهای عجیب شوهرش میشود. محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسنپور و متین ستوده از بازیگران اصلی این فیلم سینماییاند.
سمیرا حسنپور "سه کام حبس" را قصه پرالتهابی دانست که باید دیده شود و گفت: "سه کام حبس" قصه پرالتهابی است که به نظرمن فقط باید دیده شود تا بتواند آن را حس کرد و اصلاً قابل توصیف نیست. برخی از اثرها را باید دید تا هر بیننده و مخاطبی نسبت به زندگی شخصی خودش، حسی از آن اثر بگیرد. نمیتوانم در کلمه آن را توصیف کنم فقط میتوانم بگویم بازیهای خوبی از آب درآمده بود. من چندین باری که فیلم را دیدم با شخصیت اصلی فیلم همراه شدم و فیلم منتقلبم کرد و تحت تأثیر قرار گرفتم.
سامان سالور کارگردان "سه کام حبس" در پاسخ به این سوال که بسیاری از منتقدین و رسانهایها، این اثر سینمایی را تلخ میدانند و معتقدند هیچ روزنه امیدی در این فیلم دیده نمیشود، گفت: مردم خیلی با فیلم ارتباط برقرار میکنند با وجود همه تلخیهایی که در قصه موجود است و ما میدانیم که برگرفته از واقعیتهایی است که در آن به چشم میآید؛ بخشی را میتوان نشان داد و بخشی را هم نمیشود نشان داد.
نسیم ادبی همراه جواد نوروزبیگی وارد چارسو شدند؛ چرا که این فیلم غایبهای زیادی داشت و البته تهیهکنندهاش به حضور سعید آقاخانی در سینمای رسانهها به هنگام نمایش "خون شد" اشاره کرد. نسیم ادبی گفت که آمده تا جدیدترین اثر مسعود کیمیایی را ببیند و برای امسال جشنواره فجر هم فیلم "پسر کشی" را برای تماشا آورده است.
جواد نوروزبیگی تهیهکننده این اثر سینمایی، این فیلم را قصهگو و با ریتم درست دانست و البته بعد از نمایش، هنرمندان خیلی از این فیلم راضی نبودند؛ حتی بسیاری در جریان تماشا، سالن را ترک کردند. فیلمی که سعید آقاخانی همراه با گروه جدیدی، "خون شد" را تشکیل دادند. لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برقنورد و سیامک صفری از دیگر بازیگران این اثر سینماییاند. کاری که شاید اوج تلخی، ناراحتی و خون و خونریزی را نمایش داد و بسیاری این رویکرد کارگردان را نپسندیدند و با این ناراحتی و آزردگی، چارسوی هنرمندان را ترک کردند.
فرشید نوابی جزو بازیگران و هنرمندانی بود که ترجیح داد ناراحتیاش را جلوی دوربین تسنیم فریاد کند و گفت: چرا جشنواره ما تبدیل به خشمواره و یا غمواره شده است؟ چرا آنقدر مصیبتواره شده و من به عنوان یک سینماگر، دلم برای تماشاگری که قرار است سال بعد این فیلمها را ببیند، میسوزد.
بیژن میرباقری به درخشش فیلمسازان جوان اشاره کرد و گفت: میبینیم که فیلمهای فیلمسازان جوان خیلی درخشانتر از آب درآمده است. چقدر رصدها و نگاهشان به مضامین اجتماعی دقیقتر است؛ فارغ از حب و بغض به مسائل نگاه میکنند و این تماشاچی همین دقت و کیفیت را میخواهد.
اسحاق خانزادی صدابردار و صداگذار معروف در واکنش به تحریمها و انصرافهای جشنواره فیلم فجر به این نکته اشاره کرد که: من صداگذار و یا صدابردار 1307 فیلم در سینمای ایران بودم؛ فقط 200 کار دفاع مقدسی داشتم و 7 جایزه هم در این فیلمها به بنده تعلق گرفت. من برای این ممکلت تلاش کردهام و عاشق این مرز و بومم؛ و این مملکت را با هیچ چیزی عوض نمیکنم.
میرباقری در بخش دیگری گفت: قشر دانشجو با این جشنواره خداحافظی کرده است و در سالنها دانشجو کم میبینیم. خیلی از افرادی را میبینیم که در سالنها نشستهاند به نظر میرسد بلیتها برایشان فرستاده شده و این مقداری در سال آینده برای مخاطب دردسرساز خواهد شد.
نوابی به معضل سیگار اشاره کرد که چرا آنقدر در فیلمها ما هنرمند و بازیگر را با سیگار نمایش میدهند. حرفهای صریح و انتقادیاش به عصبانیت از این روند فیلمسازی و نگاه نادرست به سینمای اجتماعی رسید که چرا قرار نیست فیلمی بسازیم حال مخاطب را خوب کند؟
گزارشگر: مجتبی برزگر
تصویربردار و تدوینگر: مهدی کماسی، محمدرضا کشت دار و حسین دزفولی
انتهای پیام/