فاطمینیا: نباید با دعاها برخورد عوامانه شود/ بزرگان هنوز در معنای دعای "ابوحمزه" سرگردانند
استاد اخلاق گفت: دعاهای اهلبیت دریای معارف است؛ نباید با آنها برخورد عوامانه داشت. دعای ابوحمزه ثمالی از جمله ادعیهای است که بزرگان عرفای ما هنوز در معانی آن سرگرداناند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بر کسی پوشیده نیست که دعا یکی از ابزارهای مواجهه با مسائل مختلف زندگی است؛ چه آن کس که طالب رشد و پیشرفت معنویت است و چه آن کس که طالب رفع سایر نیازمندیهای خود؛ چرا که دعا و نیایش از بهترین ابزارهای ارتباط روح انسان با خداوند متعال است. این عمل به قدری اهمیت دارد که خداوند در آیاتی از قرآن به صورت مستقیم و غیر مستقیم انسانها را دعوت به انجام آن کرده است؛ به عنوان نمونه در بخشی از آیه 60 سوره غافر میفرماید: «وَ قَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ؛ پروردگار شما میگوید بخوانید مرا تا برای شما استجابت کنم.»
آیتالله سید عبدالله فاطمینیا استاد اخلاق در صفحه مجازی خود به بیان نکاتی درباره دعاهای وارد شده در این ایام پرداخت و گفت: متأسفانه در جامعه اینطور رایج شده که دعاهایی که از اهلبیت علیهمالسلام روایت شده، فقط برای ثواب خوانده میشود و در مضامین عرشی آنها تأمل نمیشود!
وی خاطرنشان کرد: عزیزان! دعاهای اهلبیت علیهمالسلام دریای معارف است؛ نباید با آنها برخورد عوامانه داشت؛ به طور مثال، دعای ابوحمزه ثمالی از جمله ادعیهای است که بزرگان عرفای ما هنوز در معانی آن سرگرداناند! این دعاها کلماتی عرشی در باب خداشناسیاند و باید در آنها تأمل کرد.
آیتالله فاطمینیا در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به معنای ماه مبارک رمضان گفت: عدّهای از لغویون درباره لغت "رمضان" گفتهاند در هر کلمهای که حروف «ر م ض» به کار رفته باشد، معنای «حرارت» از آن استفاده میشود. باید بررسی شود که ارتباط ماه مبارک رمضان و معنای حرارت در چیست؟
این استاد اخلاق افزود: یکی از احادیث شریف این معنا را بیان میکند و میفرماید: «سُمّی رَمضان رمضان لِاَنّه یحرُق الذُنوبَ؛ ماه رمضان، رمضان نامیده شد چراکه گناهان را میسوزاند و آن را از بین میبرد.» بنابراین باید از تمام لحظات این ماه مبارک استفاده کرد.
انتهای پیام/