نگاهی به فیلم ایوا (Ava) | کالبدشکافی یک تروریست عاطفی!
قهرمانهای امنیتی سینمای آمریکا در چند سال اخیر جای خود را به زنانی دادهاند که به تیپشناسی و بررسی شخصیتی نیاز دارند.
خبرگزاری تسنیم- محمداسماعیل شیخانی
Ava فیلمی محصول سال 2020 ساخته کشور آمریکا است؛ تیت تیلور کارگردان این فیلم است و میتو نیوتن نویسندگی آن را برعهده داشته است؛ بازیگرانی همچون جسیکا چستن، کالین فارل، کامن، جان مالکوویچ، جینا دیویس و جوآن چن در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
فیلم سازوکار درونی یک سازمان تروریستی که وابسته به سازمان سیا است را از نمای نزدیک مورد بررسی قرار میدهد. یک تروریست تحت نظر سیا آموزش دیده است و طعمههای مورد نظر CIA را تعقیب و در نهایت از میان برمیدارد. اما مشکل اینجاست که ایوا که نقش وی را جسیکا چستن بازی میکند همواره قبل از کشتن سوژههای خود عادت دارد از آنها بپرسد: «چه کاری صورت دادهاند که شایسته مجازات و تنبیه شدهاند؟». او نوعی همذاتپنداری با سوژههایش دارد؛ برای آنان این حق را قائل است که خود اعتراف کنند چرا باید کشته شوند، شاید هم میخواهد با این اعتراف و اقرار پیش از مرگ به نوعی بار گناه آنها را سبک کند!
این سؤال به مذاق ناظران سیا و کشتارهای ایوا که دائما در لحظه رصد سوژههایش وی را تحت نظارت دارند، خوش نمیآید و از نظر آنها نوعی تغییر بنیادین و چرخش از اصول یک تروریست حرفهای محسوب میشود و در نهایت منجر به این میگردد که خود این تروریست (ایوا) نیز باید ترور و حذف گردد. ایوا با این جنس رفتارها تبدیل به یک مهره سوخته شده است و هر لحظه امکان دارد از اصول و آموزشهای خود بازگردد!
پوستر فیلم AVA
ایوا علاوه بر این نگاهی از درون به جنس افرادی که از نظر سیا باید حذف شوند نیز میاندازد؛ برای مثال یکی از طعمهها، افسر عالیرتبهای است که نقش بارزی در تجارت اسلحه دارد. فیلم گذری به سرزمینهای نفتی نیز میاندازد و پای عربستان به ماجرا باز میشود هرچند که آنجا که قرار است مأمور مرتد سیا با هنگ وسیع سربازان اجیر عربستانی روبرو شود بار دیگر رأی به برتری آمریکایی داده میشود و ایوای تک نفره گردانی از سربازان عربستانی را از پای درمیآورد و به راحتی از مخمصه آنها گریز میکند!
نحوه جذب ایوا در سازمانهای تروریستی زیرمجموعه سیا هم میتواند زاویه نگاه جدیدی به این نهاد باز کند؛ ایوا پیش از این یک الکلی تمام عیار بوده و در خانوادهای زیست داشته که از نظر عاطفی کاملا از هم فروپاشیده بوده و پدر خانواده به مادر خیانت کرده اما کسی حاضر نبوده حرف یک الکلی را در این زمینه جدی بگیرد و همه این مسائل باعث میشود ناگهان ایوا از خانواده بریده شده و برای مدت نامعلومی ناپدید شود و در این مدت تحت نظر آموزشهای سیا قرار گرفته و به عنوان تروریست استخدام شده است!
نمایی از فیلم AVA
ایوا محصول یک خانواده از هم فروپاشیده و مجموعهای از روابط عاطفی از هم گسیخته است؛ همین مسأله باعث میشود که در بازگشت به خانه (بوستون) چندان جدی گرفته نشود و حتی به عنوان یک امر مخل در نظم خانوادگی محسوب شود؛ در غیاب وی روابط حالت عادی خود را پیدا کرده و ایوا اینک عنصری برهم زننده محسوب میشود که حتی خلاء وی نیز چندان محسوس نبوده است. بار تراژیک فیلم آنجا بیشتر میشود که ایوا در مکالمه با مادرش متوجه میشود که وی از قضیه ارتباط پدرش با دیگر زنان کاملا آگاه بوده اما حاضر نبوده که میان ایوا و پدرش، ایوا را انتخاب کند!
نمایی از AVA
تروریست عاطفی فیلم اما بعد دیگری نیز دارد؛ وی تنها با سوژههایش همذاتپنداری نمیکند بلکه با مرشد خود که تربیتکننده وی به عنوان یک تروریست بوده نیز از نظر عاطفی بسیار نزدیک است! جان مالکوویچ ایفاگر نقش معلم و مربی ایوا در این فیلم است؛ فردی که ایوا بشدت به وی وابسته است و حتی زمانی که سازمان تصمیم به حذف ایوا میگیرد، مالکوویچ مانع این امر میشود؛ مسئلهای که در طراحی یک سازمان تروریستی مقداری دور از واقعیت بنظر میرسد.
در سالهای اخیر روی آوردن به زنان به عنوان هسته اصلی فیلمهای اکشن در هالیوود رایج شده است؛ شاید بتوان ایوا را نسخهای با کیفیت پائینتر از فیلم «آنا» بشمار آورد هرچند که در ایوا بار عاطفی یک تروریست به شدت برجسته شده است و تلاش شده غسل تعمید مناسبی به تروریستها داده شود و این گونه تصویر شود که حتی تروریست نیز قبل از کشتن سوژه خود ممکن است لحظهای به ذهنش متبادر شود که چرا باید این سوژه از میان برده شود؟
انتهای پیام/