جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر در ایستگاه پایانی/ارسال ۴۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره

جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر در ایستگاه پایانی/ارسال 400 اثر به دبیرخانه جشنواره

نخستین جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر که همراه با دریافت ۴۰۰ اثر از سراسر کشور بود، امروز طی مراسمی در بستر فضای مجازی به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ آیین اختتامیه نخستین جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر صبح امروز دوشنبه 12 آبان، ضمن برقراری ارتباط زنده تصویری حجت الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با روستای شمیل در استان هرمزگان که محور و عهده‌دار برگزاری این جشنواره بود برگزار شد. 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه بیش از 400 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، اظهار کرد: از این میان تعداد 70 اثر در این مرحله برگزیده شد و در ادامه پس از ارزیابی مجدد از سوی هیات داوران متشکل از «مریم سعادت» کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون، «الهام دارابی» رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی، «محمد لارتی» رئیس اداره هنرهای نمایشی بنیاد شهید؛ تعداد 20 اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

وی افزود: نخستین جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر در شش بخش آزاد، کودک و نوجوان، دفاع مقدس، پدربزرگ و مادربزرگ، مسجد روستای ما و خردسال برگزار شد و آثار خوبی به دبیرخانه جشنواره رسید، البته امیدوارم در سال آینده این جشنواره با مرتفع شدن شیوع این ویروس منحوس، در سطح بهتر و وسیع تری برگزار شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه بحث قصه‌گویی از مباحث مهمی است که خداوند در قرآن از آن یاد کرده است، افزود: خداوند می‌فرماید: «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ»؛ در قرآن 200  قصه داریم، اهمیت این قصه‌ها به اندازه ای‌ست که برخی معتقدند «احسن القصص» یکی از نام های قرآن کریم است؛ چراکه بسیاری از قصه‌های پیشینیان و حتی اخبار از آینده در این کاب آمده است و خداوند به پیامبر می‌فرماید: ما برای تو قصه های مختلفی را بازگو کردیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فهما تصریح کرد: با توجه به آنچه که ذکر شد، اصل بیان قصه و اینکه انسان در چه قالبی قصه‌ها را بازگو کند اهمیت دارد، اکنون با وجود گذشت چهارده قرن از نزول قرآن، روح و حیات قصه‌هایی که در این کتاب آسمانی مطرح شده همچنان باقی مانده است و این مهم به دلیل معجزه بودن قرآن است؛ اساسا قالب برقراری ارتباط از معبر قصه یکی از معجزات قرآن است.

وی ابراز امیدواری کرد: جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر در سال‌های آتی علاوه بر سطح ملی در عرصه بین المللی نیز تداوم یابد و قصه‌های ارزشمند تاریخی ایرانی برای سایر ملل بازگو شود و متقابلا قصه‌های آنها نیز بیان و شنیده شوند، چراکه شنیدن عاملی برای تفکر صحیح و متعاقب آن تصمیم بهتر است.

هیات داوران نخستین جشنواره ملی داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر متشکل از «مریم سعادت» کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون، «الهام دارابی» رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی، «محمد لارتی» رئیس اداره هنرهای نمایشی بنیاد شهید، ضمن اعلام برگزیدگان این جشنواره ملی بیانیه‌ای به شرح ذیل صادر کردند:‌

«به نام خالق زیباترین قصه‌ها

برگزاری نخستین جشنواره ملی  قصه‌گویی روستا و عشایر فرصت خوبی بود برای شنیدن قصه‌ها در فضایی که عطر و بوی صمیمیت و سادگی زندگی روستا و عشایری ایران عزیزمان را داشت. ساعت‌ها در جادوی کلمه‌ها غرق شدیم و دل بر جاذبه هنر قصه‌گویان سپردیم. به سرزمین‌های افسانه‌ای پاگذاشتیم و همراه با قهرمانان قصه‌ها شاد شدیم، گریستیم، ترسیدیم، امیدوار شدیم و سرانجام به معجزه نیکی و پیروزی همیشگی خیر بر شر پی بردیم.

پس از دیدن70 اثر قصه‌گویی از 400 قصه‌ رسیده به دبیرخانه‌ جشنواره، بر اساس وظیفه‌ای که بر عهده داشتیم، کوشیدیم، نقاط قوت و ضعف قصه‌ها را بررسی کنیم و ضمن انتخاب آثار برگزیده، آنچه از بررسی این اجراها در کنار یک دیگر دریافتیم را به قصه‌گویان حاضر در برنامه اعلام نماییم: با این امید که توجه به آن بتواند در بهبود اجراهای قصه‌گویی  طی سال‌های آینده کمک کند :

1.شوق و علاقه قصه‌گویان و تلاش و کوشش ایشان خصوصا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های روستایی برای ارائه اجراهایی در خور توجه، ستودنی است. با این همه، گمان آن است که برخی ایرادهای موجود در اجراهایی که دیدیم می‌توانست با نقد و بررسی قبل از حضور در مرحله ملی برطرف شود. از این رو توصیه می‌کنیم کلیه اجراهای قصه‌گویی در مراحل نخست، توسط مشاورین و هیات انتخاب اولیه بررسی شده و نقاط ضعف آن‌ها به قصه‌گو اعلام و برای رقابت در مرحله نهایی بر طرف شود.

2.شناخت قصه‌های روایی و قابل نقل از بدیهیات یک قصه‌گوی موفق است پس ضروری است قصه‌گویان برای تبدیل و باز آفرینی هنرمندانه قصه‌های مذهبی که اکثرا در زندگی‌نامه و شرح‌حال می باشند، همت بیشتری داشته باشند.

3.روایت قصه به زبان نوشتار، موجب قطع ارتباط مناسب قصه‌گو با مخاطب می‌شود و از صمیمیت زبان قصه‌گو می‌کاهد، از این رو شایسته است قصه‌گویان قصه‌ها را به زبان گفتاری نقل کنند.

4.وجود اجراهایی به زبان محلی از سراسر کشور عزیزمان اتفاقی خجسته بود و همچون یک آیینه بزرگ، تنوع قومی ایرانیان را به نمایش می‌گذاشت. با این همه گمان می‌کنیم اجراهایی که به زبان‌های بومی و محلی ارائه می‌شود، در بخش‌هایی از قصه می‌توان از زبان فارسی به عنوان زبان معیار، بهره گرفت تا امکان ارتباط قصه‌گو با تعداد بیشتری از مخاطبان فراهم شود.

در خاتمه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری شایسته‌ی نخستین جشنواره ملی  قصه‌گویی روستا و عشایر و استقبال گسترده مخاطبان از این برنامه، آرزو می‌کنیم که در سال پیش رو شاهد توجه بیشترآحاد مردم به هنر قصه‌گویی خصوصا قصه‌های روستا و عشایر که آکنده از تجربه، عشق و عنصرطبیعت هستند، بوده و آثار ارزنده‌تری از قصه‌گویان کشورمان ببینم و بشنویم.

همچنین با توجه به اهمیت احیای فرهنگ‌ها و سنت‌های روستا و عشایر و ارزش‌گذاری بر هویت فرهنگی و هنری روستا و عشایر، هیات داوران بر این باورند که این جشنواره ظرفیت برگزاری در بخش بین‌الملل و فرا کشوری را با حضور کشورهای دیگر داراست.

امید آنکه شاهد روزهای خوب برای این جشنواره و قصه‌گویان شرکت کننده باشیم.

هیئت داوران نخستین جشنواره ملی  قصه‌گویی روستا و عشایر».

جشنواره مذکور در قالب شش بخش آزاد، کودک و نوجوان، بخش ویژه دفاع مقدس، پدربزرگ و مادربزرگ، مسجد روستای ما، بخش خردسال، طی بررسی داوران، بیست برگزیده خود را شناخت.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
رایتل
میهن
triboon
گوشتیران
مدیران