آنچه که سینما برای شروعی دوباره به آن نیاز دارد، از حمایت تا هیجان/ چقدر محتوای خوب برای بازگرداندن مردم به سینما داریم؟
تهیهکننده هری پاتر میگوید که باید دوباره سینما را بزرگ بسازیم و برای این به حمایت سرمایهگذاران و فیلمهای عالی نیاز داریم تا مخاطبین به سینما برگردند. این سخن درباره هالیوود است که همین ضرورت توجه به این نکات را درباره سینمای ما نیز توجیه میکند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با گذشت از روزهایی که امید این میرفت تا روی زندگی را مانند سالهای قبل ببینیم و بتوان بار دیگر سینماها را با فیلمهای جدید و صفهای طولانی مشاهده کرد، شیوع مجدد ویروس کرونا در دنیا این امید را حداقل برای روزهای حال حاضر کمرنگ کرده است.
شاید بتوان اوایل سال جدید میلادی را با آغاز فیلمهای مهم و قوی در اکران که از "تنت" باید آن را دنبال کرد به نشانه چشمانداز خوب و آیندهداری برای سینمای جهان عنوان کرد. با تعویقهای پشت هم اکران و تولید فیلمهای سینمایی هالیوودی، حجم قابل توجهی از فیلمهای خوب و جذاب برای تماشا پشت هم انبار میشد. در سال جدید با کمتر شدن آمار مرگ و ابتلا و همینطورآغاز فرایند واکسیناسیون آرام آرام سینماهای بسته و نیمه تعطیل باز شدند و حتی دربهای بسته سالنهای سینمای نیویورک و کالیفرنیا به عنوان دو بازار مهم سینمای آمریکا نیز از حاشیه شهر شروع به باز شدن کردند.
فیلمهای پردرآمدی مانند "گودزیلا در برابر کونگ" و "یک مکان ساکت 2" و "سریع و خشن" وارد گود اکران شدند اما با شیوع نوع جدید این ویروس بنام دلتا کرونا، بار دیگر فضای سالنهای سینما کم رونق شد و فیلمها با مخاطبین حداقلی روبرو شدند.
از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز عرصه رسانههای تصویری و سرگرمی شاهد قدرتگیری سرویسهای اینترنتی و برخط بود. زمانی که مردم باید در خانه میماندند چه چیز میتوانست برای آنان سرگرمی فراهم کند جز همان چیزی که ما در ایران به نام نمایش خانگی میشناسیم. اما این حوزه با تسریع بازگشایی سینماها و روی کار آمدن فیلمهای جدید در حال افول قدرت و جایگزین شدنش با رقیب اصلی و قدیمی خود بود که دوباره بر صدر بازار سرگرمی بازگشته است.
این گونه گویا سنت سینما رفتن درحال فراموشی و کمرنگ شدن است و جای آن را تقریبا VODها میگیرند.
تهیهکننده هری پاتر، دیوید هیمن در این باره معتقد است که باید سینما رفتن و فیلم دیدن در سینماها جان بگیرد و نباید گذاشت که این روند به فراموشی سپرده شود. "ما به استدیوها برای ساختن فیلم برای پرده بزرگ نیاز داریم".
ورایتی نوشته که اگرچه که هیمن در تلویزیون هم کار تولید میکند اما او یک سینهفیلی است که دوست دارد برای سینما باز هم فیلم بسازد. او در این 18 ماه که برای VODها دوران بسیار خوبی بوده است یک روزگار سخت را پشت سر گذرانده است. او میگوید " من عاشق سینما هستم و برای آن نگرانم. فکر میکنم که همانطور که برای تلویزیون فیلم میسازیم باید برای سینما هم فیلم تولید کنیم."
دیوید هیمن
وقتی از تهیهکننده فیلمهایی چون پدینگتون و داستان ازدواج سؤال شد که آیا سینما مرده است؟ او با قاطعیت جواب داد "نه!". البته قبول دارد که بین سنین 13 تا 36 سال عادت سینما رفتن با قرنطینه خانگی تغییر کرده است. حتی باید گفت که سینما رفتن رسماً به یک چالش تبدیل شده است. اما با این حال این تهیهکننده قدیمی میگوید که "اما من به تجربه سینما و به ساختن فیلمهایی که آرزو دارند در سینما باشند ادامه خواهم داد."
اما بخش دیگری از صحبتهای هیمن به عنوان یک تهیهکننده که با نظام اکران و تولید در سینمایی با ابعاد بسیار بزرگ هالیوود و اروپا آشنا است، نشان میدهد این تنها سینمای ایران نیست که باید برای تقویت در شرایط کرونایی حمایت شود؛ حتی هالیوود برای تقویت به حمایت مادی توسط شرکتهای بزرگ و استدیوها نیاز دارد. "من فکر میکنم ما به سرمایهگذاران برای حمایت از آن نیاز داریم. ما به سونیها، برادران وارنرها، پارامونتها، دیزنیها، نیاز داریم تا سینما را برای اکران، بزرگ بسازیم. ما به فیلمسازان با استعدادی برای ساختن فیلمهایی غیرقابل انکار نیاز داریم."
بنابراین این نکته میتواند در آغاز دولت جدید در کشور ما و تعیین وزیر فرهنگ جدید نیز مورد توجه قرار بگیرد که با توجه به اینکه هنوز شرکتهای سینمایی و استدیوهای خصوصی مانند آمریکا و اروپا پا نگرفتهاند، این دولت است که باید با همکاری بخش خصوصی به رونق سینما کمک کند.
اما حتی در این حالت اگر فیلم خوبی برای اکران نباشد چه باید کرد؟ تهیهکننده هری پاتر به این سؤال هم پاسخ درخور توجی داده است. او میگوید که "باید تجربه سینما رفتن را با محتوای خوب هیجانانگیز کنیم. زیرا محتوای خوب مردم را به سالنها میکشاند".
بنابراین اگر دولت بخواهد یک کار مهم و جدی برای رونق سینماها انجام دهد آن عبارت است از راضی و قانع کردن تهیهکنندگان و دفاتر پخش برای اکران فیلمهای خوب و جذابی که حداقل از دوسال قبل و جشنواره فیلم فجر 1398 به این سو ماندهاند. فیلمهایی مانند درخت گردو، روز صفر و پوست حداقل سه فیلم سینمایی است که میتواند در اکران موفق شود. در جشنواره فیلم فجر سال قبل نیز فیلمهای تازه و متنوعی مانند تیتی، زالاوا، تک تیرانداز، یدو و... نیز آماده اکران است که شرایط موجود کار را برای آنان سخت کرده است. عمده تهیهکنندگان از ترس سوخت سرمایه؛ فیلمهای خود را برای اکران به سینماها نمیدهند. تنها حالتی که بتوان آنان را برای اکران قانع کرد بستههای حمایتی است که بدون تعارفات رسمی و اما و اگرها به صاحبان فیلمهای سینمایی داده شود.
البته سینماها در ایران نشان دادند که در برقراری شرایط بهداشتی و امن برای مخاطبین خود در دسته شاگرد اولها هستند و همین باعث شد تا مخاطبین به سینماها بیایند. فروش برخی فیلمهای در حال اکران نیز نشان داد که این روند موفقیت آمیز بوده است اما در هر حال اینجا نیز تحت تأثیر کرونا دچار افت در فروش شده است و باید برای فعالیت وسیعتر و بهتر مورد حمایت قرار گرفته و فیلمهای "هیجان انگیز" را اکران کند.
نمایی از برخی از فیلمهای جذاب هالیوودی در 2021؛ تاپ گان، زمانی برای مردن نیست، جام فضایی، تل ماسه، جاودانهها و...
این نکته یعنی اکرانهای هیجانانگیز شاید بهترین و مهمترین کاری باشد که باید سینمای ایران برای پساکرونا انجام دهد. سینمای جهان در این مدت اگرچه که اکرانهای موفقی نداشته است اما چرخه تولید خود را برای تولید فیلمهایی مهم و مخاطبپسند آماده کرده است. همانطور که در گزارشهای دیگر گفته شد، فیلمهایی چون تاپگان با بازی تام کروز، نسخه جدید جیمز باند با عنوان زمانی برای مردن نیست، قسمتهای جدید آواتار، ماتریکس 4 و دهها عنوان سینمایی دیگر نشاندهنده عزم جدی سینمای جهان برای بازگرداندن مخاطب به سینما است.
در این یک سال و نیم گذشته اما آنچه که در چرخه سینمای ما رونق داشته است بیشتر در زمینه نمایش خانگی بوده تا سینما. آنچه که از تولیدات سینما به گوش رسیده است نشان دهنده آن است که با فیلمهای هیجانانگیز و جذابی که بتواند مخاطب را به سینما بکشاند روبرو نیستیم و برای همین اگر قرار باشد که سینما بوسیلهای بخاهد مخاطب را بازگرداند، چیزی غیر از همان چند فیلم دو سال گذشته که بتواند فضای مأیوس و کرونا زده جامعه را تلطیف و نوجوانان و جوانان کشور را هیجانزده کند، وجود ندارد. برای همین دولت باید در اقدامی عاجل فکری برای تولید چند فیلم هیجانانگیز و پرمخاطب کند تا حداقل برای پایان سال و عید نوروز 1401 فیلمهای پرفروش داشته باشیم. کاری که دولت قبل در اقدام به آن تلاش چندانی نکرد.
انتهای پیام/