تلویزیون برای بعضی از بازیگران نقش عابربانک یا حیاط خلوت را بازی می‌کند

تلویزیون برای بعضی از بازیگران نقش عابربانک یا حیاط خلوت را بازی می‌کند

نمک‌نشناسی سلبریتی‌ها نسبت به صدا و سیما موضوع تازه‌ای نیست اما لازم است خیلی از هنرمندان به وقت همکاری مجدد، اظهارنظرهایشان را هم به یاد بیاورند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، موضوع قهر و آشتی با صدا و سیما، تلویزیون ندیدن و ژِست روشنفکری گرفتن برای برخی از چهره‌ها به یک روال تبدیل شده است. بحث تلویزیون ندیدن و زیر سؤال بردن برنامه‌ها و سریال‌های رسانه ملّی به یک پُزِ روشنفکری تبدیل شده و برخی از هنرپیشه‌ها تلاش می‌کنند از این طریق با ایجاد موج بر افکار عمومی به نفع خود تأثیر بگذارند.

جایی بازیگری همچون «نیوشا ضیغمی» با انتشار متنی تند با تلویزیون خداحافظی کرد. او گفته بود نه تنها در تلویزیون کار نخواهد کرد بلکه به فرزندش هم اجازه نخواهد داد برنامه‌های تلویزیونی را ببیند. البته او هم مثل برخی از بازیگران دیگر، فراموش‌کار می‌شود و یا به سبک برخی، در میان کمبود پیشنهادها، سری هم به تلویزیون می‌زند. زیرا این روزها جلوی دوربین راما قویدل کارگردان سریال "بی‌نشان" شبکه سه سیما قرار گرفته است.

اگر به کارنامه کاری خانم «ضیغمی» مراجعه کنیم خواهیم دید که مثل خیلی از هنرمندان، بیشتر با تلویزیون دیده شده است. همچنان که در میان کارهای او می‌توان به دو کار «در چشم باد» مسعود جعفری جوزانی که سال 1382 و دیگری «راستش را بگو» که در سال 1390 ساخته شد، اشاره کرد.

نام‌های دیگری همچون «احسان کرمی»، «پولاد کیمیایی»، «شیلا خداداد» و برخی دیگر به میان می‌آید که نوعی ژِست محسوب می‌شود تا شاید از طریق منتقد تلویزیون شدن، در سینما و نمایش خانگی، فضای کار بیشتری پیدا کنند. در این میان صحبت‌هایی مطرح می‌شود که سینمایی‌ها خیلی تلویزیونی‌ها را تحویل نمی‌گیرند و برخی از سینماگران هم به محض پیدا نشدن پیشنهاد، تلویزیون را برای دوران کم‌کاری و حتی بیکاری انتخاب می‌کنند و بقیه دوران‌ها دوباره منتقد تلویزیون می‌شوند.

گفت‌وگوی اخیر «آتیلا پسیانی» با «فریدون جیرانی» در برنامه کافه‌آپارت، باعث شد تا این موضوع دوباره مورد توجه قرار گیرد که اگر تلویزیون جای سطحی و پیش‌پاافتاده‌ای است چرا آگهی‌هایش را تبلیغ می‌کنید؟ اتفاقاً آقای پسیانی علاوه بر حضورشان در کارهای مختلف تلویزیونی که بیش از سینما و نمایش خانگی است، در آگهی‌های بازرگانی هم تبلیغ ثابتی دارد.

در همین تلویزیون که او (آتیلا پسیانی) فقط بیننده فوتبال‌هایش است، چقدر بازیگرانی که از سینما کنار گذاشته شده‌اند و باندها و مافیای تئاتر به آنها مجال دیده شدن نمی‌دهد، با همان سریال‌های تلویزیون دیده می‌شوند و مشکلات‌ معیشتی‌شان برای مدتی کوتاه برطرف می‌شود. خیلی از این بازیگران که حتی خانه سینما خبری از حال و روزشان ندارد، توسط همین سریال‌های تلویزیونی مجال هنرنمایی پیدا می‌کنند.

البته این قهر و آشتی‌ها و ژست گرفتن حتماً پشت پرده‌های دیگری هم دارد. جالب است که همین چند وقت پیش، «فلورا سام» بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون می‌گفت که «برخی به ما می‌گویند کار اصلی‌مان سینماست و تلویزیون برای ما قُلّک است.» وقتی از او سؤال کردیم چرا برنامه‌ها و سریال‌هایمان در تلویزیون به کلیشه می‌روند و یا کمتر درباره‌شان اندیشه می‌شود؟

خیلی با صراحت پاسخ داد: «من هیچ‌وقت حساسیت‌ها و ظرافت‌هایم را نسبت به کار از دست ندادم و برخی از دوستان متأسفانه حساسیت‌هایشان را به دلایلی از دست داده‌اند. دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد بخشی ممکن است انگیزه باشد. خیلی از دوستان و همکارانم را که می‌بینم به من می‌گویند کار اصلی ما سینماست و تلویزیون برای ما قلک است و تلویزیون بیشتر از همین افراد استفاده می‌کند چون چهره‌اند. من فیلمنامه‌ای تصویب شده دارم که بعد از سه سال هنوز کار نکردم.»

خیلی از بازیگران در دوران‌های مختلفی اعلام کردند که دیگر با تلویزیون کار نمی‌کنند و آنها را با سریال یا فیلمی روی آنتن دیدیم؛ انگار که فراموش می‌کنند روزی چه گفته‌اند! بی‌انصافی سلبریتی‌ها نسبت به صدا و سیما موضوع تازه‌ای نیست اما خیلی از هنرمندان باید به وقت پشیمانی، همکاری دوباره و دلتنگی‌‌شان برای کار در تلویزیون، این اظهارنظرهایشان را هم به یاد بیاورند.

اگر به گفت‌وگوی اخیر «آتیلا پسیانی» توجه کنیم، او از عقب‌ماندگی سریال‌های تلویزیونی از جامعه حرف می‌زند. همچنین در ادامه با صراحت می‌گوید که حتی سریال‌هایش را هم نمی‌بیند؛ به دلیل اینکه همه سریال‌ها شبیه به هم‌اند و کیفیت ندارند.

انتهای پیام/؛

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
مدیران
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
رایتل
طبیعت
میهن
triboon
گوشتیران