سینماهای حوزه هنری مطابق قانون اکران می‌کنند/ عصبانیت برخی از تهیه‌کنندگان از اکران‌های بی‌حاشیه

سینماهای حوزه هنری مطابق قانون اکران می‌کنند/ عصبانیت برخی از تهیه‌کنندگان از اکران‌های بی‌حاشیه

برخی فیلمسازان هنوز حواشی را راهی برای فروش فیلم می‌دانند اما رویکرد جدید در مدیریت سینمایی ارشاد و حوزه هنری دوری از این حواشی و استمرار مسیر سینما از راه سالم و استاندارد آن است؛ اگرچه این روند برخی تهیه‌کنندگان و سینماگران را عصبانی می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سال‌های اخیر، عدم اکران سراسری فیلم‌های سینمایی توسط سینماهای حوزه هنری به‌دلیل عدم همخوانی فیلم‌ها با سلیقه و سیاستش، مورد نقد اصحاب سینما و رسانه واقع شده بود.

در سال 1391 کانون کاگردانان نسبت به عدم اکران فیلم‌هایی که حوزه آنها را منافی سیاست‌های خود خوانده بود، در بیانیه‌ای گفته بود: هر فیلمی که توسط شورای صدور پروانه نمایش مورد بازبینی قرار گرفته و موفق به کسب این پروانه شده، باید بتواند از کلیه امکانات در عرصه اکران در سراسر کشور بهره‌مند شود.

اعضای کانون کارگردانان در این بیانیه "مصرانه" از مسئولان حوزه هنری خواسته بودند که "در شرایط فعلی که سینمای ایران در وضعیتی بحرانی قرار دارد با انعطاف و سعه‌صدر بیشتری نسبت به فیلم‌های مورد نظر برخورد کنند."

حوزه در دوره مدیریتی قبلی خود برخی از این فیلم‌ها  را به‌طور کامل تحریم کرده بود که تعدادی از آنان از تحریم خارج شدند و تعدادی دیگر نیز تا آخر در تحریم ماندند و حتی برخی از آنان دوباره تحریم شدند!

فیلم‌هایی مانند پس‌کوچه‌های شمرون، خوابم میاد، من همسرش هستم، برف روی کاج‌ها، مادر قلب اتمی، اکسیدان و... از جمله فیلم‌های تحریمی حوزه هنری هستند.

این رویکرد با تغییر مدیریت حوزه هنری امتحان نشده بود زیرا دوران شیوع کرونا و تعطیلی سینماها باعث شد تا فیلمی اکران نشود و در نتیجه معلوم نباشد که سیاست مدیران تازه حوزه هنری، چگونه است؛ عدم اکران فیلم‌هایی مطابق با هدف و وظیفه آن یعنی حمایت از فیلم‌هایی همسو با منافع ملی و انقلاب اسلامی، یا اکران آنها.

سینماهای حوزه اخیراً فیلم بی‌همه‌چیز را در حالی اکران کرده‌اند که بر اساس یادداشت‌ها و نظر برخی از کارشناسان و منتقدین، همسو با انقلاب اسلامی نیست.

نکته مهم اینکه متأسفانه از آنجایی که تولید فیلم‌هایی همسو با منافع ملی و انقلاب اسلامی در سینمای جمهوری اسلامی ایران در حد انتظار نیست، برخی اوقات، سینماهای حوزه هنری تقریباً فیلمی برای اکران نداشته‌ و اصطلاحاً به پارکینگ‌‌های خالی از فیلم تبدیل شده‌اند.

اما با کم شدن ویروس کرونا و فرایند واکسیناسیون سراسری و باز شدن سینماها، مدیریت جدید حوزه در مقام امتحان قرار گرفت تا معلوم شود که این نهاد فرهنگی چه رویکردی دارد. خیلی زود با اکران فیلم‌های جدید حتی بی‌همه چیز با توصیفی که از آن در سطور فوق شد، معلوم شد که حوزه هنری قرار است با نمایش عموم فیلم‌ها مطابق با قوانین اکران عمل کند.

قانون اکران می‌گوید که هر سینمایی این حق را دارد که اولاً با فیلمی که تمایلی به اکران آن ندارد، قرارداد نبندد. همان‌طور که برخی از سینماداران بزرگ غیردولتی نیز با هر فیلمی قرارداد نمی‌بندند و این شیوه همین الان نیز در جریان است. به عنوان نمونه سینما کوروش در حال حاضر فیلم اتومبیل را اکران نکرده است. دوم آنکه اگر سینمایی فیلمی را اکران کند باید حداقل سه سانس در روز را مطابق با برنامه‌ریزی شخصی خود اکران کند.

حوزه این دو قانون اصلی را در مورد اکران فیلم‌ها در نظر دارد؛ فیلم «بی‌همه چیز» یکی از فیلم‌هایی است که حوزه هنری آن را اکران کرده و ضمناً سه سانس اکران به آن داده است. با این حال جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم بی‌همه‌چیز از اینکه سینماهای حوزه سه سانس بیشتر به اکران فیلم او اختصاص نداده‌اند انتقاد کرده بود.

دیگر سینماهای کشور نیز از همین قاعده پیروی می‌کنند و یا فیلمی را اکران نمی‌کنند و یا در صورت نمایش این حق را دارند که به میزانی که در نظر دارند به آن سانس بدهند.

در طول تاریخ اکران فیلم‌ها خصوصاً در سال‌های اخیر بی‌شمار فیلم‌هایی با محور انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن بوده است که از اکران در سینماهای خصوصی بی‌بهره بوده‌اند یا از سانس‌های حداقلی برخوردار بوده‌اند و در نتیجه فروش بسیار پایینی را تجربه کرده‌اند. به عنوان نمونه در حال حاضر فیلم «منصور» نیز از اکران حداکثری مانند فیلم‌های کمدی برخوردار نیست.

فیلم‌هایی مانند «گشت 3» و «دینامیت» در ماه گذشته به ترتیب 17 و 11 هزار و 500 سانس برای اکران داشتند اما منصور تنها 3 هزار و 200 سانس اکران داشته است.

تهیه‌کننده فیلم «بی‌همه چیز» به سانسور فیلم در سینماهای حوزه هنری نیز اشاراتی داشته است که طبق بررسی‌ها و اطلاعات به‌دست آمده از مسئولین اکران حوزه هنری، نسخه در حال اکران این فیلم، همان نسخه‌ای است که در تمام سینماهای کشور در حال اکران است. در صورتی که هرگونه حذف و کم کردن صحنه نیز رخ داده باشد، در تمام نسخه‌های سینمایی کشور است.

این اتفاقات در حالی رخ داده که با اکران فیلم‌های جدید در ساختار سینمایی تازه کشور، برخی تلاش کردند تا موضوع پروانه نمایش و اکران فیلم‌های مجوزدار را با حواشی روبرو کنند. برخی نیز از این حواشی به‌دلیل فروشی که در سال‌های قبل برای فیلم‌ها ایجاد می‌کرد استقبال می‌کردند حتی اگر به قیمت پایین آوردن فیلم‌هایشان از پرده سینما می‌شد. اما رویه مدیریت سینمایی دولت نشان داده که تلاش می‌کند تا سینما را از این حواشی دور نگه دارد تا مسیر معمول و استاندارد خود را طی کند.

اظهارات متفاوت و عجیب یک عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران