شوخی رضا رویگری با آقازادهها در جشنواره فیلم فجر/ وقتی پژمان جمشیدی درباره طنز گفت و بهرام رادان از "علفزار" + فیلم و عکس
دوربین تسنیم روز دوم جشنواره فیلم فجر به سراغِ پژمان جمشیدی و بهرام رادان رفت و درباره "علفزار" سوالاتی کرد و با سینا مهراد و پدرش از "شادروان" جویا شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز دوم جشنواره فیلم فجر با فیلم علفزار کاظم دانشی و بهرام رادان شروع شد. فیلمی پرتنش و به نوعی پلیسی و جنایی! محمدرضا مقدسیان منتقد سینما درباره این فیلم، گفت: ماجرا ماجرای تعرض به یک خانم در شرایط خیلی ویژه و خاص است و به نظرم صحبت کردن در مورد این اتفاقات، شاید در جامعه ایرانی مثل خیلی جوامعِ دیگر به عنوان تابو مطرح میشود به نظرم این تابو باید از بین برود و حقی از کسی ضایع نشود.
* پژمان جمشیدی مثل جواد عزتی امسال با نقش یک بازپرس وارد جشنواره شده و در علفزار نقش یک بازپرس وظیفه شناس را بازی میکند. بازی بینظیرش نشان داد که انگار او یک بازیگری بوده که پیش از بازیگری فوتبالیست شده است. او در مقابل دوربین تسنیم درباره نقشِ خودش گفت: من خیلی این نقش را دوست دارم؛ به نظرم کاراکترم در این فیلم یک آدم شریف تودارِ درونگرایی است که ایفای نقشش بسیار سخت بود.
سؤالی که از بهرام رادان تهیهکننده این فیلم پرسیدیم این بود: با ساخت "علفزار" باعث شدید که تابوی پرداخت به یکسری آسیبهای اجتماعی شکسته شود. ساخت اینگونه آثار باعث کاهش جرائم میشود و آگاهی نسبت به آسیبهای اجتماعی فراهم میآید؛ این بازیگر سینما و تهیهکننده این فیلم، چنین پاسخ داد: راستش را بخواهید اگر آن حرفی که شما میزنید اتفاق بیفتد و مسئولین این را بدانند چقدر ساخته شدن فیلمهای این چنینی در پیشگیری از وقوع جرم، تأثیر دارد، آن موقع مثلِ الان واقعاً با سعهصدر و لطف با ما برخورد خواهند کرد. شاید محصولات آینده سینمای ایران یک مقداری بتواند سهم کوچکی از پیشگیری وقوع جرم داشته باشد.
کاظم دانشی کارگردان این فیلم در پاسخ به این سؤال که آیا "علفزار" دغدغه شخصیتان بوده است، تأکید کرد: من واقعاً راجع به این موضوع مسئله داشتم. راجع به قصههای جنایی مسئله دارم و دغدغهام این است راجع به این سبک و این ژانر فیلم بسازم.
سپس به سراغ یکی از بازیهای متفاوتِ این فیلم که مائده طهماسبی، نقشش را ایفا کرد، رفتیم. او این چنین درباره این فیلم و تأثیرگذاری ساخت چنین فیلمهایی در جامعه صحبت کرد و گفت: "من چند سال پیش فیلمی بازی کردم به نام "هیس دخترها فریاد نمیزنند"؛ ساخت این فیلم باعث شد خیلی خانوادهها درباره آن اتفاقِ مهم به فکر افتادند که از بیآبرویی نترسند و به نوعی جلویِ آسیبهای اجتماعی را بگیرند. این فیلم هم نظیر آن فیلم در واقع به ما نشان میدهد چقدر مهم است راجع به این معضلات اجتماعی صحبت کنیم و به مردم بگوییم اگر این اتفاق افتاد، نترسند."
محمدرضا مقدسیان منتقد سینما در بخشِ دیگری از صحبتهای خودش گفت: هرچند "علفزار" فیلم درجه یکی نیست و ایرادات خیلی جدّی به فیلمنامه آن وارد است اما تلاش کرده دست روی موضوع مهمی بگذارد و امیدوارم که اثربخش هم باشد.
* دومین فیلمی که در برج میلاد به نمایش درآمد، "شادروان" حسین نمازی بود. کارگردانی که او را بیشتر با سریالهای تلیزیوین میشناسیم. حالا با طنزی به جشنواره آمده که بیشتر تلخِ تا کمدی!
سینا مهراد به عنوان بازیگرِ نقش اول این فیلم در مقابل دوربین تسنیم، "شادروان" را اینگونه معرفی کرد: فیلم سینمایی "شادروان" به کارگردانی حسین نمازی و تهیهکنندگی عباس نادران یک گروه خوب یک حس و حال خوب دوران فیلمبرداری داشت و الان هم به نظرم جوّ سالن خوب بود و انرژیها مثبت بود و امیدوارم این فیلم در موقع اکران عمومی هم خوب دیده شود.
بهرام عظیمی فیلمساز به عنوان کارشناس و منتقد درباره "شادروان" صحبت کرد و گفت: فیلمنامه و کارگردانیاش خوب بود. بازیها شاهکار بودند. یعنی الان نسبت به فیلمهایی که تاکنون دیدهام بهترین بازیها در آن وجود دارد و همه درجه یکاند. ایکاش فقط بانمکتر بودند.
بهرنگ علوی بازیگر "شادروان" هم این چنین درباره فیلم صحبت کرد: فضای فیلم خانوادهای را نشان میدهد در یک فضای بحران مالی و ملتهب قرار میگیرند و شما به عنوان مخاطب از بیرون آنها را میبینید به موقعیت و کارهایی که در واقع انجام میدهند میخندید. آدمهای حاشیهنشینی که بیشتر درگیر ماجرا میشوند.
* شاید یکی از نکات جالب این فیلم بازی خوب بهرنگ علوی و نازنین بیاتی باشد. البته نباید از نقش متفاوت سینا مهراد بگذریم. بازی متفاوتی که باعث شد سعید سهیلی به جشنواره بیاد و بازی متفاوت پسرش را ببیند. سعید سهیلی اینگونه در جلوی دوربین تسنیم صحبت کرد: من این فیلم را دوست داشتم فیلم "شادروان" را دوست داشتم مجموع همهشان را دوست داشتم و آن هم مثل بقیه خوب بود.
رضا رویگری در نشست خبری فیلم "شادروان" حاضر شد. که فقط در ابتدای فیلم به عنوان نقش پدر خانواده حضور دارد وقتی روی صحنه آمد همه خبرنگاران تشویقش کردند؛ رضا رویگری در جواب این تشویقها گفت: چقدر دلم براتون تنگ شده بود!
اما نشست خبری فیلم "شادروان" حواشی دیگری هم داشت حاشیههایی که با عبارت "آقازاده و آقازاده بودن" همراه شد همان عبارتی که در روزهای ابتدایی انتخاب فیلمهای سودای سیمرغ بسیاری از رسانهایها از آن استفاده کردند. (در نشست خبری اینطور مطرح شد که به نظرتان چند هنرمند مستقل از جشنواره کنار گذاشته شد تا آقازادهای مثل شما هم ردای هنرمندی به تن کند؛ عباس نادران اینگونه پاسخ میدهد که این را از دبیرخانه جشنواره بپرسید.) اما رضا رویگری یک شوخی داشت که جالب بود؛ او گفت: اگر جزو آقازادهها بودند دستمزد بیشتری میگرفتم؛ فکر میکردم ایشان هم مثل ما اجارهنشیناند!
* موضوعِ روز دوم جشنواره فیلم فجر، طنز و کمدی بود. یکی از نکاتی که وجو دارد خیلی کمدی را جدّی نمیگیرند و در همه جشنوارهها خصوصاً «فجر» این اتفاق بیشتر میافتد؟
محمد معتضدی بازیگری که امسال با فیلم "علفزار" به جشنواره آمده و مخاطبان بیشتر او را در جایگاه استندآپ کمدی «خندوانه» دیدهاند، این سؤال تسنیم را اینگونه پاسخ داد: من اینطوری فکر نکردم که کمدی را جدّی نمیگیرند. اتفاقاً من فکر میکنم در طول جشنوارههای فجر هر موقع کمدی خوب ساخته میشود خیلی هم موفق است مگر ما "مارمولک" و "لیلی با من است" نداشتیم.
سینا مهرداد هم گفت: به نظرمن کمدی که خانوادهها بتوانند با هم ببینیند و لذت ببرند یک کمدی است مثل "شادروان".
پژمان جمشیدی هم نظر خودش را اینگونه مطرح کرد: روزهای سختی را گذراندیم به خاطرِ کرونا و مسائل اقتصادی و نیاز است مقداری این روزها مردم بخندند و لبخند روی لبانشان باشد. به نظرمن سینمای کمدی بخش مهمی از سینما است اما اینجا هم مثل سایر دنیا در جشنوارهها جدّی گرفته نمیشود و دلیلش را نمیدانم.
* روز دوم جشنواره فیلم فجر یک نکوداشت برگزار کرد برای فیلمساز فقید سینمای ایران رحیم رحیمیپور و محمدعلی باشهآهنگر میهمان قابِ ماندگار جشنواره شد و درباره سینمای ابراهیم حاتمیکیا صحبتهای قابلتوجهی داشت.
رحیم رحیمیپور در واقع در آن بیست و خردهای سال آخر عمرش به آن خیلی ظلم شد به دلیل دیدگاههای عدالتخواهانهای که داشت. تا اینجای مسئله، رحیمپور را محو کردند.
محمدعلی باشهآهنگر نویسنده و کارگردان که به برنامه «دیده بان» حاتمیکیا آمده بود درباره این برنامه به خبرنگار تسنیم گفت: "دیدهبان" را که الان ما بحث کردیم در دوره خودش امکانات فوقالعادهای نداشته اما مفاهیمی در این فیلم هست که این مفاهیم همچنان در قله مفاهیم سینمای دفاع مقدس جا دارد.
تصاویر روز دوم جشنواره فیلم فجر را اینجا ببینید:
گزارش از مجتبی برزگر
تصویربردار و تدوینگر: مهدی کماسی، علیرضا مطیعیان، محمدرضا کشت دار
انتهای پیام/