قرآن در نظام جمهوری اسلامی از مهجوریت خارج شد


قرآن در نظام جمهوری اسلامی از مهجوریت خارج شد

خبرگزاری تسنیم: آیت‌الله سبحانی گفت: در نظام شاهنشاهی قرآن تنها برای مجالس ختم بود اما در نظام جمهوری اسلامی قرآن از مهجوریت درآمد که این موضوع مایه مباهات است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله سبحانی که ظهر امروز در جلسه درس تفسیر سوره زمر و در مجتمع آموزش عالی فقه جامعة‌المصطفی سخن می‌گفت، با اشاره به ارزش قرآن در بین مسلمانان و اهمیت این کتاب عزیز، اظهار کرد: قرآن در نظام جمهوری اسلامی از مهجوریت در آمد و امروز تعداد زیادی قاری و حافظ این کتاب عزیز در ایران اسلامی وجود دارد که مایه مباهات است اما در نظام شاهنشاهی قرآن در مهجوریت بود و تنها در مراسم ختم از این کتاب ارزشمند استفاده می شد.

مرجع تقلید شیعیان افزود: پیامبران(ع) مبشرین و منذرین هستند و انسان ها را به عقائد صحیح دعوت می‌کنند و انسان قدرت اختیار دارد تا این دعوت را قبول کند یا به سمت کفر و گمراهی برود.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی اسلام را تنبل پرور می‌دانند، چون اسلام به توکل دعوت کرده است، کسانی که اسلام را به تنبل پروری متهم کرده‌اند، معنی توکل را نفهمیده‌اند، توکل به این معنی است که به خداوند در زندگی اعتماد داشته باشیم، چون تمام نیروها از خداوند است، اگر یک لحظه ارتباط جهان باخداوند قطع شود، جهان از بین می‌رود.

استاد عالی حوزه علمیه قم منطق انبیا را  نصیحت و موعظه کردن دانست و افزود: در عقائد نمی‌توان بر مردم فشار آورد، البته در احکام می‌توان برخورد قهری صورت بگیرد، انبیا به مشرکان می‌گفتند که ما به خداپرستی ادامه می‌دهیم و شما هم می‌توانید به پرستی ادامه بدهید، اما در نهایت، در روز قیامت مشخص می‌شود که کلام چه کسی بر حق بود.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به عذاب مشرکان گفت: قرآن به دو عذاب اشاره می‌کند، یک عذاب موقتی که در دنیا وجود دارد، اما عذاب واقعی مشرکان در آخرت است که یک عذاب دائمی است، مشرکان کشته شده در جنگ بدر به یک عذاب خوار کننده مبتلا شدند، قرآن در مکه به عذاب خوار کننده مشرکان اشاره کرده بود که این یک خبر غیبی است، ما هم بایداز اخبار غیبی قرآن آگاهی پیدا کنیم.

مفسر قرآن کریم با اشاره به توحید ربوبیت بیان کرد: افراد جاهل مشرک به یگانگی خداوند در خلقت اعتقاد داشتند، اما آن‌ها نسبت به توحید ربوبیت خداوند مشرک بودند، این در حالی است که توحید ربوبیت فراگیر است، اگر خداوند بخواهد که آسیبی به کسی برساند، کسی نمی‌تواند مانع او بشود، محیط زندگی افراد جاهل مشرک به آن‌ها اجازه نمی‌داد که در مسئله توحید ربوبیت تفکر کنند.

استاد عالی حوزه علمیه قم قرآن را کتابی براساس حق دانست و افزود: قرآن برای این بر پیامبر (ص) نازل شد که به مردم ابلاغ شود، قرآنی کتابی بر حق و برای  انسان است و عقائد و احکام قرآن مطابق با فطرت انسان است، پیامبر (ص) تنها مبشر و منذر بودند و مردم برای پذیرش کلام پیامبر (ص) اختیار دارند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon