ماجرای ستاره‌های یخ‌زده


ماجرای ستاره‌های یخ‌زده

خبرگزاری تسنیم: «چالش سطل یخ» یک کمپین رسانه‌ای است که این روزها در بسیاری از صفحات شبکه‌های اجتماعی از جمله «اینستگرام» دیده می‌شود، بازیگری جلوی دوربین می‌آید و می‌گوید: «من به این چالش دعوت شدم.» ناگهان یک سطل آب و یخ را روی خود می‌ریزد.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم به نقل از ماهنامه عصر اندیشه، این حرکت ابتدا توسط پیت فرتز کاپیتان تیم بیسبال دانشگاه بوستون برای حمایت از بیماران ALS انجام شد. بیماری ALS یک بیماری بسیار نادر در جهان است که منجر به از دست رفتن تاریجی عملکرد عضلات می‌گردد و با تضعیف ماهیچه‌ها به تدریج فرد به فلج عمومی مبتلا می‌شود، به طوری که توانایی هرگونه حرکتی از شخص سلب خواهد شد. فرتز جوانی 29 ساله است که از سال 2012 مبتلا به این بیماری شد. او با راه‌اندازی کمپین «چالش سطل یخ» از افراد سرشناس تمام دنیا خواست تا با هدف کمک به این بیماران یک سطل آب یخ را روی سر خود خالی و پولی را جهت کمک به بیماران اهدا کنند. طولی نکشید که این دعوت تبدیل به حرکتی رسانه‌ای شد. هنرمندان ایرانی نیز چنان اشتیاقی به حضور در «چالش سطل آب یخ» از خود نشان دادند که در طول هفته آخر مردادماه ده‌ها نفر از آنان جلوی دوربین با سروصدا و جیغ و داد سطل آب یخ را روی خود خالی کردندف بدون آنکه به ضرورت گسترش چنین کمپینی در ایران فکر کنند. مثلا از خود بپرسند که در این بی‌آبی کم سابقه یا در جریان نسل کشی کودکان غزه چه دلیلی دارد که هم پای یک کمپین خارجی برای بزرگ‌نمایی یک بیماری نادر و خاص شرکت کنند؟

ویدیوهای بازیگرانی مانند لیلا بلوکات، رویا تیموریان، مهناز افشار، ترانه علی دوستی و... در اینستگرام نشان می‌دهد که کمپین «چالش سطل یخ» نه به عنوان یک حرکت خیرخواهانه، بلکه به شکل یک ویروس مبتذل و ژست فانتزی- روشنفکری در جامعه ما پخش شد و حتی ادا و اطوارهای این بازیگران مورد اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. به گمان بسیاری از کاربران، رفتارهای زننده زنان بازیگر نه با هدف حمایت از بیماران خاص، بلکه بیشتر برای خودنمایی و خودستایی انجام شد و حضور رضا عطاران با شلوارک در «چالش سطل یخ» این کمپین را به مضحکه کشید. حتی هنرمندانی همچون نیکی کریمی، حامد بهداد، الهام چرخنده، علی ضیا و... در این چالش شرکت نکردند و به جمع منتقدان آن پیوستند. نیکی کریمی در یکی از پست‌های صفحه مجازی خود نوشت: «میشه تو این کم آبی یک سطل آب هدر ندیم و اگه قراره کمک کنیم، خودمون یواشکی بریم به این همه مراکزی که تو کشورمون به کمک احتیاج دارن رسیدگی کنیم؟» هرچند این پست کریمی از روی صفحه «اینستگرام» او حذف شد. علی دایی سرمربی تیم پرسپولیس نیز روز 7 شهریور 1393 در کنفرانس مطبوعاتی‌اش قبل از بازی با صفای قم در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز در کشور چالش‌های بزرگتری از این بیماری‌ها داریم. بزرگترین چالش کم‌آبی است و همه باید به آن بپردازیم. باید مردم را تشویق کنیم که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. ما باید بهتر از آب استفاده کنیم. خیلی‌ها در دنیا چالش آب سرد را انجام داده‌اند، اما به نظر من برای اینکه بیاییم سطل آبی را روی سر خود خالی کنیم، از جیب خود پولی در بیاوریم و آن را به نیازمندان هدیه کنیم، بسیار ناسب‌تر و مفیدتر است.»

علی کریمی، بهرام رادان، ترانه علیدوستی، رامبد جوان، رضا عطاران، مهناز افشار، علی انصاریان، همایون شجریان و همچنین برخی خواننده‌های لس‌آنجلسی نیز در این کمپین «چالش سطل یخ» شرکت داشته‌اند. «عصر اندیشه» معتقد است که بررسی ویدئوهای برخی بازیگران در «چالش سطل یخ» از حیث روان‌شناسی و رفتارشناسی می‌تواند موضوع پژوهش‌های جالبی در حوزه آسیب‌شناسی سینمای ایران و شبکه‌های اجتماعی باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon